DinSide skrev nylig om den franske byen Bauné, hvor det har blitt malt hvite streker på kryss og tvers på bakken.
Målet er å dempe farta til de mange råkjørerne som freser gjennom den ellers så søvnige byen.
Ifølge Jean-Charles Prono, ordføreren i kommunen Loire-Authion som Bauné er en del av, har tiltaket så langt fungert veldig bra.
Men, ifølge bilistene selv, har det ikke fungert i det hele tatt.
Skal vi tro alle meningene i sosiale medier, burde myndighetene i Bauné ta en U-sving.

Svimle og uoppmerksomme
Det har snart gått to måneder siden stripene ble malt, og meningene om dem er mange.
I sosiale medier har det blitt lagt ut en rekke innlegg fra frustrerte bilister.
Flere skriver at de blir både svimle og uoppmerksomme når de kjører i Bauné.
In the latest edition of “Cars Ruin Everything” take a look at these ugly road markings in the French village of Bauné. They have been painted to slow motorists in a 19mph zone. https://t.co/v8eIyvFsn5 pic.twitter.com/J1JzcEG1Fc
— Carlton Reid (@carltonreid) August 25, 2023
- Skaper panikk
På den uoffisielle Facebook-siden til Bauné lyder noen av kommentarene fra innbyggere og besøkende slik:
«Jeg blir kvalm og sjøsyk av alle disse stripene.»
«Trodde det var andre ting å bruke skattebetalernes i Baunés penger på. Ingen vet om dette egentlig farten, eller faktisk skaper ulykker.»
«Dette senker ikke farten, men skaper panikk.»

Sporløst forsvunnet - slakter flyselskap
#Hjelp
En mann skriver spøkefullt at alle stripene har ført ham ut på ville veier.
«Alle disse strekene har gjort at jeg har kjørt meg vill. #Hjelp,» skriver han.
En annen mener at veien nå er farligere enn noensinne:
«Dette må jo være farligere enn noe som helst annet?!,» skriver vedkommende.
En annen lurer på hva i all verden myndighetene har tenkt på:
«Er det virkelig noen som får betalt for å tenke på, og budsjettere, slikt tull? Vær så snill og si at det er en spøk!»
«Visuell forstyrrelse»
Baune-ordfører Audrey Revereault har tidligere fortalt avisa The Connexion at hun håpte at stripene ble en «visuell forstyrrelse», og at de kom til å tvinge bilistene til å kjøre saktere.
Jean-Charles Prono, ordføreren i kommunen Loire-Authion, sa til EuroNews at tanken bak de hvite linjene var å gjøre det vanskelig å lese landskapet og fange oppmerksomheten til bilistene.
Han fortalte at fartshumper ble vurdert, men at de ble valgt bort fordi de kunne ha ført til mer støy.
- Det er tettsted med 1700 innbyggere som krysser tre hovedveier, og i dette området er det to. Folk kjører fort og det er vanskelig å få folk til å sakke ned på farten og ha skilt som fungerer, sa han.
Prono sa at designet ikke er endelig, men at myndighetene ønsket noe raskt som fungerte.
- For øyeblikket fungerer det. Jeg er klar over at det kan være forvirrende og at vi må være forsiktige, spesielt med eldre personer, sa han.

Restaurant-sjokk: - Forkastelig
Norge tester ulike løsninger
I Norge har vi så langt ikke tydd til liknende oppmerking for å få bilistene til å redusere farten.
Likevel testes det stadig ut nye fartshumpløsninger.
På starten av fjoråret skrev DinSide om «smart fartsdemping» som ble testet i Oslo av Bymiljøetaten sammen med Ruter og Statens vegvesen.
Ved hjelp av to «gummipølser» skal den sørge for at busser og tunge utrykningskjøretøyer kommer raskere fram, samtidig som man får ned hastigheten på øvrig trafikk.

Vekker reaksjoner
Smeller i bilen
I tillegg har Bergen innført fartshumpen Actibump som er unik ved at det er bare dem som kjører for fort som vil merke det, via et smell i bilen.
Actibump består av en lem, som felles seks centimeter ned i bakken for biler som kjører for fort.
I forkant av dumpa står nemlig en radar som måler bilens hastighet, og som sender den til en enhet som styrer lemmen.