I fjor mottok Forbrukerrådet hele 10.819 henvendelser fra misfornøyde bilkunder. Hver tiende telefon til Forbrukerrådet handler om bil, som også i år troner øverst på den tvilsomme pallen over hva norske forbrukere klager mest på.
Uærlig triksing
De fleste som ringer har kjøpt bruktbil av en annen privatperson, og som oftest handler klagene om triksing av kilometerstand.
- De viktigste rådene er å gjøre grundige undersøkelser av bilen, råder Forbrukerrådets direktør for forbrukerservice, Ingeborg Flønes.
Derfor må du alltid gjøre hjemmeleksa når du skal gjøre et sikkert og godt bruktbilkjøp.
Slik kan du avsløre triksing av kilometerstanden.
Nær 100.000 klager
Hvert år utarbeider Forbrukerrådet statistikk over hva vi klager mest på, og i fjor mottok kontoret hele 95.929 henvendelser. På topp ti-lista finner vi gjengangere som husleie, håndverkertjenester, bolig, klær, mobiltelefoner, møbler og byggevarer - alle med mellom 2.500 og 5.000 henvendelser.
Men Forbrukerrådet opplever også en markant økning i antall klager mot banker, inkassosaker og tvilsomme porno-regninger.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger