Fisker Ocean

Billig og barsk - først til Norge

Når danske Henrik Fisker lanserer denne relativt billige elbilen om noen måneder, står norske kunder først i køen.

LANG REKKEVIDDE: God plass, firehjulstrekk og lang rekkevidde, er gode salgsargumenter i Norge. Norske kunder står først i rekken når Fisker lanserer sin elektriske Ocean på slutten av året. Foto: Fisker
LANG REKKEVIDDE: God plass, firehjulstrekk og lang rekkevidde, er gode salgsargumenter i Norge. Norske kunder står først i rekken når Fisker lanserer sin elektriske Ocean på slutten av året. Foto: Fisker Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Han har jobbet med å designe og utvikle biler i mange år både for BMW og Aston Martin. Han har også utviklet egne modeller, men uten den helt store suksessen.

Det kan imidlertid endre seg nå når Henrik Fisker lanserer sin første elektriske bil. Filosofien er at Ocean, som bilen heter, skal være en elbil for folk flest. Det gjenspeiler også den norske prisen som starter på rundt 375 000 kroner.

Allerede før jul skal de første bilene rulle ut på norske veier. Norge er nemlig det landet Fisker nevner aller først når han forteller hvilke markedet som blir prioritert:

- Suksess i Europa er kritisk for at vi skal lykkes. De første landene som vil få bilen er Norge, Tyskland, Danmark Sverige og Østerrike, sa Fisker da han laserte Ocean under World Mobile Congress i Barcelona i forrige uke.

Rekkevidde 63 mil

Produksjonen av bilen starter etter planen midt i november på Magna-fabrikken i Graz i Østerrike. De første 5 000 bilene blir en Ocean One lanseringsmodell med tilsynelatende gode spesifikasjoner og mye utstyr.

Den får en batteripakke som skal gi bilen en rekkevidde på 630 kilometer (etter fabrikkens egne beregninger, ikke målt etter WLTP-standarden), to motorer på til sammen 550 hester, firehjulstrekk og utstyr som gjør det mulig å ta ut strøm for å lade andre biler, el-sykler eller gi strøm til ei kappsag på hytta.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer