Fisker Ocean

Billig og barsk - først til Norge

Når danske Henrik Fisker lanserer denne relativt billige elbilen om noen måneder, står norske kunder først i køen.

LANG REKKEVIDDE: God plass, firehjulstrekk og lang rekkevidde, er gode salgsargumenter i Norge. Norske kunder står først i rekken når Fisker lanserer sin elektriske Ocean på slutten av året. Foto: Fisker
LANG REKKEVIDDE: God plass, firehjulstrekk og lang rekkevidde, er gode salgsargumenter i Norge. Norske kunder står først i rekken når Fisker lanserer sin elektriske Ocean på slutten av året. Foto: Fisker Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Han har jobbet med å designe og utvikle biler i mange år både for BMW og Aston Martin. Han har også utviklet egne modeller, men uten den helt store suksessen.

Det kan imidlertid endre seg nå når Henrik Fisker lanserer sin første elektriske bil. Filosofien er at Ocean, som bilen heter, skal være en elbil for folk flest. Det gjenspeiler også den norske prisen som starter på rundt 375 000 kroner.

Allerede før jul skal de første bilene rulle ut på norske veier. Norge er nemlig det landet Fisker nevner aller først når han forteller hvilke markedet som blir prioritert:

DESIGNER-DRØM? De dyreste modellene har blant annet 22-tommers hjul. Det er en designers drøm, men noe som mange norske bileiere vender tommelen ned for på grunn av dårlig komfort. Foto: Fisker
DESIGNER-DRØM? De dyreste modellene har blant annet 22-tommers hjul. Det er en designers drøm, men noe som mange norske bileiere vender tommelen ned for på grunn av dårlig komfort. Foto: Fisker Vis mer

- Suksess i Europa er kritisk for at vi skal lykkes. De første landene som vil få bilen er Norge, Tyskland, Danmark Sverige og Østerrike, sa Fisker da han laserte Ocean under World Mobile Congress i Barcelona i forrige uke.

Rekkevidde 63 mil

Produksjonen av bilen starter etter planen midt i november på Magna-fabrikken i Graz i Østerrike. De første 5 000 bilene blir en Ocean One lanseringsmodell med tilsynelatende gode spesifikasjoner og mye utstyr.

Den får en batteripakke som skal gi bilen en rekkevidde på 630 kilometer (etter fabrikkens egne beregninger, ikke målt etter WLTP-standarden), to motorer på til sammen 550 hester, firehjulstrekk og utstyr som gjør det mulig å ta ut strøm for å lade andre biler, el-sykler eller gi strøm til ei kappsag på hytta.

RIMELIG: Den rimeligste utgaven av Fisker Ocean får en pris som starter rundt 372 000 kroner i Norge. Foto: Fisker
RIMELIG: Den rimeligste utgaven av Fisker Ocean får en pris som starter rundt 372 000 kroner i Norge. Foto: Fisker Vis mer

Prisen for de første utgavene er 625 000 kroner i Norge. Med liten skrift står det imidlertid at dette er uten leveringskostnader og avgifter. Det kan bety at du må betale 10 000 - 15 000 kroner ekstra i vrakpant, frakt, klargjøring og så videre.

Denne blir billig

Når de første 5 000 bilene er levert, starter produksjonen av blant annet Ocean Sport, som er priset til 372 000 kroner i Norge. Det er så langt vi kan se ganske rimelig for en elbil som er 4,78 meter lang og skal ha god plass til en familie med barn.

Denne utgaven har riktignok bare forhjulstrekk, 275 hester og en batteripakke som skal gi en rekkevidde rundt 440 kilometer. Den har den samme muligheten for å dele strøm fra bilen, og alt moderne sikkerhetsutstyr er på plass.

GOD PLASS: Fisker Ocean har bra plass til en familie med barn. Med en pris som starter på 372 000 kroner kan den bli attraktiv for mange i Norge. Foto: Fisker
GOD PLASS: Fisker Ocean har bra plass til en familie med barn. Med en pris som starter på 372 000 kroner kan den bli attraktiv for mange i Norge. Foto: Fisker Vis mer

Service hos Mekonomen

Foreløpig sier Fisker ikke noe om hvor hurtig bilene kan lades. Det opplyses imidlertid at bilene kan trekke tilhenger fra 1100 til 1800 kilo. Sistnevnte er bilene med firehjulstrekk og den sterkeste motoren.

Fisker har ingen egne servicepunkter i Norge, men har inngått en avtale med Mekonomen som skal stå for vedlikehold, service og oppfølging av garantiansvar. Fabrikken garanterer for øvrig at batteriene i bilen beholder minst 75 prosent av effekten i 10 år eller 160 000 kilometer.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer