Billige triks fra Volkswagen

Volkswagens miljøarbeid virker litt tamt sammenlignet med bransjens fremste. Se hvorfor.

Publisert
Sist oppdatert

Volkswagen lanserer nå nok en Bluemotion-modell. Fra før finnes både Passat og Polo, og nå er det Golf som kommer i "miljøutgave". Denne modellen skiller seg fra vanlig Golf på flere punkter som til sammen gir en forbruksgevinst.

Golf uten Bluemotion bruker 0,50 liter på blandet kjøring, og slipper 135 gram Co2 per kilometer. Bluemotion senker forbruket til 0,45 liter per mil, og Co2-utslippet til 119 gram per kilometer. Grepene som er gjort er mange, men forholdsvis enkle. Girkassa har fått ny utveksling, motoren har ny motorstyring, bilen er senket (litt mer foran enn bak), den har plater under for mindre luftmotstand og girskiftindikator.

På veien merker man ingenting til Bluemotion-effekten, bortsett fra at forbruket er lavt. Det er fullt mulig å kjøre på cirka 0,4 liter per mil på landeveien, men da skal man virkelig ta det pent. Det lønner seg også å følge girskiftindikatoren. Det er ikke alltid logisk, og den høye giringen på kassa gjør at du må gire ned tidligere i motbakkene enn det man kanskje skulle tro.

Det mest negative med bilen er støynivået. Både motor og dekk støyer betydelig. I motsetning til Polo Bluemotion har ikke Golf Bluemotion egne dekk. Dekkene på testbilen er helt ordinære Continental Contipremiumcontact 2 i dimensjonen 205/55-16. Dette ble for bråkete i Golf Bluemotion.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer