EU-kommisjonen mener at bileiere blir rammet av konkurransehemmende strategier i verksted- og servicebransjen, og sier at konkurransen på verkstedtjenester og reservedeler er for svak. Dessuten har kostnadene ved vedlikehold økt mer enn bilprisene de siste fem årene.
Det er bakgrunnen for at EU-kommisjonen har vedtatt nye regler for bilbransjen, som kan gi deg bedre råd. Det dreier seg om endringer i det såkalte gruppeunntaket, og disse gjelder hovedsaklig servicemarkedet.
Les også: Nå glemmer du ikke EU-kontrollen
Vil ha mer konkurranse
Fra og med 1. juni reduseres merkeforhandleres muligheter til å forlange at du reparerer bilen hos utvalgte verksteder ytterligere.
- Bilen er den dyreste gjenstanden en person eier når vi ser bort fra bolig. Det er derfor vitalt å få gode konkurranseregler på dette feltet, sier EUs konkurransekommisær, Joaquin Almunia i følge magasinet Euractiv.
Kostnader knyttet til reparasjon og vedlikehold av bil er høye. EU-kommisjonen hevder at vedlikehold kan utgjøre 40 prosent av de totale kostnadene ved å eie bil (tall fra EU - ikke nødvendigvis anvendelig på norske forhold.)
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger