Hurtiglading

Billigere enn å lade hjemme

Strømprisene bare stiger og stiger - nå kan det være billigere å hurtiglade, selv etter strømstøtte.

KAN VÆRE BILLIGERE: Med svært høye strømpriser på slutten av august, kan det være rimeligere å bruke lyn- eller hurtiglading. Foto: Fredrik Hagen / NTB
KAN VÆRE BILLIGERE: Med svært høye strømpriser på slutten av august, kan det være rimeligere å bruke lyn- eller hurtiglading. Foto: Fredrik Hagen / NTB Vis mer
Publisert

De siste dagene i august har strømprisene i Sør-Norge bare steget og steget, der prisrekordene har haglet inn nesten daglig.

Tirsdag denne uka ble det satt rekord i hele Sør-Norge, der snittprisen gjennom døgnet landet på 8,07 kroner per kilowattime, inkludert moms. Legger vi på nettleie og andre avgifter på toppen, havner man brått over 8,50 kroner, og i de dyreste timene passerer strømprisen 10 kroner.

For husholdninger finnes det heldigvis en strømstøtteordning som pynter litt på prisene, men siden prisene var vesentlig lavere i første halvdel av august, blir den likevel ikke all verden sammenliknet med prisene på tampen av måneden.

For folk på østlandet blir strømstøtten på 2,74 kroner per kilowattime, som betyr at du fortsatt ligger på rundt seks kroner kilowattimen i ren kostnad på tampen av august. På vestlandet blir den 2,72 kroner, mens sørvestlandet, som har hatt høyere strømpriser gjennom hele august, kan forvente en støtte på 3,64 kroner.

Så mye koster hurtiglading

Vi har tatt en runde på nettsidene hos de største ladeaktørene i Norge og sjekket hva det koster for å hurtiglade og lynlade elbiler:

Som du ser ligger prisene stort sett jevnt på 6-7 kroner. Men det finnes også rabatter og andre ordninger som kan gjøre det enda billigere.

Circle K gir for eksempel 5 prosent rabatt til alle som er Extra-medlem, altså medlem av kundeklubben deres, og det er gratis å bli medlem. Hurtiglading for Extra-medlemmer koster da 6,07 kroner per kWt.

Mer gir 5 % rabatt på påfølgende lading dersom du lader for mer enn 500 kroner måneden og 10 % dersom du passerer tusenlappen. Dessuten får du 8 prosent bonus hos Coop når du lader på en Mer-lader dersom du er Coop-medlem. Coop-medlemmer lader altså reelt sett til 5,88 kroner på Mer-ladere, dersom vi bare trekker fra Coop-bonusen.

Tesla har varierende priser på sine Supercharge-ladestasjoner. Ifølge Tesla owners club Norway var snittprisen på disse i august på 4,62 kroner for Tesla-eiere, men spenner da fra 3,50 til 6,60 kroner. Tesla tillater også eiere av ikke-Teslaer å lade på deres stasjoner, men da er prisene høyere – typisk pris på Østlandet etter noen stikkprøver i Tesla-appen er rett under sju kroner for andre bilmerker. Man kan eventuelt betale en månedlig pris på 129 kroner for å få lavere priser, men rabatten er ikke all verden – typisk 50-60 øre.

Ionity har den høyeste kWt-prisen for drop-in-kunder, men tilbyr et abonnement til 190 kroner måneden der du betaler 2,50 kroner per kWt. Abonnementet har 12 måneders bindingstid.

Spesielt de som har en Tesla eller er Ionity-kunder vil altså lade mye billigere på disse ladestasjonene i dag enn hjemme, forutsatt at du bor i Sør-Norge, selvsagt.

Men samtlige av laderne er billigere om alternativet hadde vært å lade på et sted uten strømstøtte, for eksempel på hytta.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer