For fem år siden kostet en Yamaha 600 Diversion 89.900 kroner, det gjør den i 1999 også. I 1994 kostet en Honda CBR900 Fireblade 169.900 kroner, men i 1999 er den 5.000 kroner billigere.
Årets bombe er kanskje likevel Yamaha-nyheten XVS1100 Drag Star, som er priset til Rema 1000-aktige 129.900 kroner.
Klikk her for prisoversikt for 1999
Importkonkurranse
Dagens mc-priser oppfører seg på en måte vi ellers bare kjenner fra elektroniske dippedutter og pc-verden; de synker som et lik med murstein i sekken. Dette fra forbrukersynspunkt trivelige forholdet skyldes hovedsaklig øket konkurranse på importørhold.
Fra 1999 blir det dessuten enda lettere å importere sykler utenom de offisielle importørene. Da erstattes den særnorske typegodkjenningen, som langt på vei har fungert som et importvern for de offisielle importørene, med felles typegodkjenning for hele EØS-området.
- Fra 18. desember aksepterer vi motorsykler typegodkjent etter EU-direktivet «92/61 EØF». Fra 17. juni 1999 skal alle nye sykler godkjennes i henhold til dette direktivet, opplyser avd. ing. Erik Sætre på Typegodkjenningskontoret i Vegdirektoratet.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger