Det begynner å bli noen måneder siden E-klasse først kom til Norge. Da var den rimeligste motoren 220 CDI, bestselgeren her i Norge. Men 170 hester og 400 newtonmeter gjør plass til et alternativ til under. Det heter 200 CDI og er nå priset.
136 hester og 360 newtonmeter
200 CDI er i bunn og grunn samme motor som 220 CDI, men den har kun én turbolader, mot storebrors to. Slagvolumet på 2,1 liter er det samme. Effekten ligger på 136 hester og dreiemomentet på 360 newtonmeter, ikke akkurat overdådig, men trolig nok for mange. E 220 CDI gir et klart inntrykk av å ha et overskudd av kraft så 200 CDI vil trolig være tilstrekkelig.
0-100 går på 10,7 sekunder med manuelt gir og 10,4 med automat.
Manuelt gir er naturligvis standard, og utslippet ligger på 139 gram CO2 etter et forbruk på 0,53 liter per mil.
Billigere enn forgjengeren
Prisen på 455.000 kroner er for øvrig om lag 17.000 kroner billigere enn forgjengeren. Sammenlignet med 220 CDI er besparelsen på 44.000 kroner, hvilket jo må sies å være en del penger også i denne klassen. Importøren regner med at om lag 40 prosent kommer til å velge 200 CDI, mens 220 CDI vil stå for om lag 50 prosent.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger