Mercedes GLA

Billigere og sprekere, men fortsatt ikke helelektriske

GLA og CLA som ladbar hybrid.

FULLSATT A: Nå er alle modeller basert på A-klassens plattform elektrifiserte. Fra før er A-klasse kombi og sedan, samt B-klasse ladbar. Nå kommer, ikke uventet, GLA og begge varianter av CLA også som ladbare hybrider. De blir spreke og attraktivt prissatt, selv om vi gjerne skulle sett at de var helelektriske. Foto: Mercedes-Benz.
FULLSATT A: Nå er alle modeller basert på A-klassens plattform elektrifiserte. Fra før er A-klasse kombi og sedan, samt B-klasse ladbar. Nå kommer, ikke uventet, GLA og begge varianter av CLA også som ladbare hybrider. De blir spreke og attraktivt prissatt, selv om vi gjerne skulle sett at de var helelektriske. Foto: Mercedes-Benz. Vis mer
Publisert

Det burde ikke komme som noen overraskelse på noen, men den minste SUV-en fra Mercedes GLA, som akkurat har blitt vist som splitter ny modell, blir lansert som ladbar hybrid.

Det samme gjelder de svært populære motebilene CLA Coupe og Shooting Brake. Fra før har de lansert A- og B-klasse.

Under panseret har den splitter nye firesylindrede 1,3-literen med 160 hester mot 250 Nm, fått følge av en 102-hesters elmotor, som også klemmer 300 Nm ut av seg.

Den er plassert mellom bensinmotoren og dobbeltclutch-girkassen med åtte trinn og tar jobben både som lader og startmotor.

Til sammen gir pakka 218 hester og 450 Nm. 0-100 på 6,8 sekunder og 240 km/t i toppfart på CLA Coupé, er absolutt godkjent. Stasjonsvogna bruker 6,9 sekunder og gjør 235 km/t.

Den mest aktuelle av de alle, GLA er også en kvikkas. 0-100 på 7,1 sekunder og toppfart på 220 km/t.

Det mest interessante for mange er rekkevidden. Batteriet er på 15,6 kWt og rekkevidden er 69 kilometer for Coupé, som har best aerodynamikk, og 69 kilometer for Shooting Brake og 61 for GLA.

Den kan lades fra ladeboks med 7,4 kW. Da er den ladet på én time og 45 minutter. Med 24 kW på hurtiglader er den ladet fra 10 til 80 prosent på 25 minutter. Før og etter dette, er ladehastigheten lav på grunn av at batteriet er lite. Den vannkjølte batteripakka er rundt 150 kilo.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer