Du har sikkert opplevd en situasjon der du er i ferd med å krasje inn i bilen foran. Nå er nesten alle nye biler utstyrt med nødbrems-systemer. Når du er uoppmerksom på det som skjer foran på veien, varsler systemet først med lyd og blinkende lys, for deretter å smelle til med maksimal brems på alle hjul.
Automatisk nødbrems er av mange ansett som det viktigste av sikkerhetssystemene i bilen noen gang – etter sikkerhetsbeltet.
Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) i USA har studert virkningen av systemene hos blant annet Fiat, Chrysler, Honda, Mercedes-Benz, Subaru og Volvo og fant at de reduserte antall påkjørsler bakfra med 50 prosent.

Hyundai best

Snart kan du reservere Volvos første elbil
I den store Tannistesten, der de nordiske medlemmene av Car of the Year i Europa (inkludert Dagbladet/Dinside.no) samler årets kandidater til en ukes prøvekjøring, ble nødbremssystemene i bilene testet. Det viste seg at det er stor forskjell på hvor godt de virker.
Her viser det seg at Hyundai Santa Fe er den som klarer å stoppe fra høyest hastighet, fulgt av hydrogenbilen Hyundai Nexo. De klarte en full nødstopp fra henholdsvis 85 og 80 km/t.
Deretter følger Honda CR-V og Volvo V60 med 75 km/t.

Den klart dårligste er elektriske Jaguar i-Pace, som bare klarer stopp fra 15 km/t.
Trillingene Citroën Berlingo/Opel Combo/Peugeot Rifter, klarte å stoppe fra 30 km/t.
Fire av kandidatene til Car of the Year 2019, Alpine A110, Aston Martin Vantage, Dacia Duster og Jeep Wrangler, er ikke utstyrt med nødbrems. De havner dermed automatisk i bunnen av lista.

Vil rette feilen

Vil sette ned fartsgrensen fra 80 til 70
Ingeniører fra Jaguar, som var til stede, mente testen av i-Pace kunne være feil. Bilen ble derfor testet på nytt senere samme dag, men resultatet var like dårlig.
Jaguar jobber nå med å finne feilen, men den første forklaringen fra ingeniørene var denne: Når førerdøren på i-Pace åpnes, kuttes strømmen til en del systemer, samtidig som innholdet i noen datalagre slettes. Det betyr at bilen bruker de første ti minuttene av kjøreturen til å «lære seg» trafikkbildet og i hvilke situasjoner nødbrems-systemet skal aktiveres.
Ingen feil
I en kommentar til resultatene i testen, sier Jaguars globale PR-avdeling i England følgende:
– I-Pace oppførte seg som forventet. Den bremset kraftig for å varsle føreren og unngikk å treffe bilen foran i 15 km/t. Den reduserte også farten slik at sammenstøtet fra 30 km/t ble ubetydelig. Vi anser ikke dette resultatet som en feil. Systemet oppdaget hindringen, og bestemte gjennom de algoritmene det hadde lært seg at det ikke var snakk om en fotgjenger eller syklist, men «kunne være» et annet kjøretøy. Usikkerheten i systemet skyldes trolig at det var mye vind da testen ble utført og at hindret eller «bilen» testen ble kjørt mot beveget litt på seg.
Det hører med til historien at storebror Jaguar E-Pace, som også ble testet, klarte testen bra med full nødbrems fra 70 km/t.
SÅ BRA OG DÅRLIG VIRKET NØDBREMSENE
Hyundai Santa Fe | 85 km/t |
Hyundai Nexo | 80 km/t |
Honda CR-V | 75 km/t |
Volvo V60 | 75 km/t |
Jaguar E-Pace | 70 km/t |
Lexus UX | 70 km/t |
Audi A1 | 65 km/t |
Audi A6 | 65 km/t |
Audi A7 | 65 km/t |
Audi Q8 | 65 km/t |
Lamborghini Urus | 65 km/t |
Peugeot 508 | 65 km/t |
Audi Q3 | 60 km/t |
Citroen C5 Aircross | 60 km/t |
Ford Focus | 60 km/t |
Lexus ES | 60 km/t |
VW Touareg | 60 km/t |
DS7 Crossback | 55 km/t |
Mercedes A-klasse | 55 km/t |
Seat Terraco | 55 km/t |
Kia Ceed | 45 km/t |
Citroën Berlingo | 30 km/t |
Opel Combo | 30 km/t |
Peugeot Rifter | 30 km/t |
Jaguar i-Pace | 15 km/t |
Alpine A110 | har ikke |
Aston Martin Vantage | har ikke |
Dacia Duster | har ikke |
Jeep Wrangler | har ikke |
