Test: Ssangyong Rexton

Billigst blant de svære

Gammeldags, men topp moderne.

ENDELIG ERSTATTER: Andre generasjon av bestselgeren Ssang Yong Rexton er testet i Norge. Foto: Rune M. Nesheim
ENDELIG ERSTATTER: Andre generasjon av bestselgeren Ssang Yong Rexton er testet i Norge. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Første generasjon Ssangyong Rexton kom i 2001 og ble en salgssuksess i Norge. Her fikk man nemlig en linjelekker stor SUV designet av Giorgiretto Giugiaro, med motor og gir fra Mercedes. Den har vært i salg helt til nå. Naturlig nok begynte den å bli utdatert.

17 år etter kommer endelig en erstatter.

Den er noe mer pompøs, høyreist og kantete, 14 cm lenger, 9 cm bredere og 5 cm høyere. Motoren er en 2,2 liters turbodiesel på 181 hester og 400 Nm og den drar 3.500 kilo på kroken.

Du får den med 6-trinns manuell girkasse eller 7-trinns automat med dieselmotor, og i to utsyrsvarianter. Som varebil koster den fra 479.900 til 549.900 kroner. Personbilene med fem og sju seter fås kun i toppversjon for 884.900 og 912.900 kroner.

Flatt gulv

Rexton er fortsatt en god gammeldags rammebil. Skal vi tro dem selv, har de forbedret konseptet betraktelig og rammen er en såkalt «X-frame» med ekstra innvendige profiler som gjør den stivere.

Karosseriet er også stivere og festet i ramma med hele åtte punkter. Rekordmange skal vi tro Ssangyong. Det skal gi bedre kjøreegenskaper og bedre styrestabilitet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer