Toyota Supra kom i ny utgave i fjor. Den er et samarbeidsprosjekt med BMW og den deler det aller meste under skallet med kabrioleten Z4.
Men mens Z4 har vært tilgjengelig med tre motoralternativer hele veien, har Supra bare vært tilgjengelig med den store rekkesekseren på 340 hk og 500 Nm.

BMW har vært tilgjengelig som 20i, altså med en toliter på 197 hk og 320 Nm, samt 30i med samme toliter, men med 258 hester og 400 Nm.

Fansen har tryglet og bedt: Nå er de endelig hørt
Det er den største varianten av disse som Supra nå har fått. Samtidig blir den 100 kilo lettere. Da veier den i såfall bare 1395 kilo. Ikke ille.
Vi har testet Z4 både med den sekssylindrede og firesylindrede motoren. Man går glipp av det fantastiske lydbildet, men vår konklusjon var at toliteren var vel så morsom å kjøre aktivt på småveier som den store sekseren.
Toliteren sitter langt tilbake i motorrommet og gjør bilen noe lettere i fronten og enda mer styrevillig.

Spesialmodell
Er du raskt ute, kan du bestille spesialversjonen Fuji Speedway. Den leveres i hvitt, som er racing-fargen til Japan, med sorte 19-tommers felger og røde speil.
Inni har den karboninnlegg i dashbordet, Fuji Speedway logo og hvilket nummer av de 200 produserte bilene du har kjøpt. Setetrekkene i skinn og alcantara har en helt egen fargekombinasjon på materialer og sømmer. Setene er manuelt justerbare av vekthensyn.

Dette er Supra
Dette er den første Supra-en i historien med bare to seter. Kupeen er godt tilbaketrukket, akkurat som på forbildet GT2000.

TEST: – Hysterisk!
Der har man funnet inspirasjonen til kulene på taket også. Spoileren på bakluka, som er i plast, trekker paralleller til Supra MK4.
Mye BMW
Det første vi oppdager er den karakteristiske lune påminnelsen fra BMW, om at man har glemt å ta på beltet. Rattet er fra BMW, men har ikke den tykke M-Sport-kringla. Hendlene fra rattet, all betjening til multimedia, inkludert e-Drive og en rekke andre knapper, stammer fra München. Det samme gjør seter, motor og drivverk.

Det er ikke til noen forkleinelse for bilen. Kvalitetsfølelsen er høy.

Dette mente vi om Z4 med samme motor
Ifølge Toyota har de mye av æren for kjøreegenskapene i bilen. Deres hovedfokus var sportslig kjøreglede og «the golden ratio» på 1,6.
Det anses nemlig, ifølge han, en gyllen regel om at den ideelle sportsbilen skal ha et forhold på 1,6 mellom sporvidde og akselavstand. Supra har kortere akselavstand enn de aller fleste, egentlig, til og med kortere enn sin fireseters lillebror GT-86.
Felgene er 19 tommer på bilen. 255 mm bredde foran og 275 bak. Supra er fast men ikke stivt satt opp - ikke i sportsmodus heller.
Hekken er herlig soft og vil ut dersom du gir fullt ut av svingene. Fordelen med oppsettet er at man får et snev av rampe-gen og samtidig en tidlig og klar formidling om hva bilen gjør, i motsetning til en del mer sofistikerte superbiler som bare sitter helt til det ikke gjør det. Når du roer reka, og setter bilen i komfort, blir den greit komfortabel å kjøre.

Pris uvisst
Bestiller du nå, får du bilen fra april og utover. Prisen er ikke fastsatt ennå, men dagens Supra GR med 3-liter er blitt billigere etter nyttår og koster fra 858.400 kroner.
Kan man legge prisbildet på BMW Z4 til grunn, kan man regne med at 2-litersversjonen vil kunne havne på 670.000 kroner.
Naturlige konkurrenter vil være åpne Z4, BMW 2-serie og Ford Mustang med 2,3 liter.
