Toyota Supra

«Billigversjon» med mindre motor

100 kilo lettere og spesialmodell

Spesialversjon: Toyota Supra får 2-liters motor. Video: Rune Nesheim / Dinside Vis mer
Publisert

Toyota Supra kom i ny utgave i fjor. Den er et samarbeidsprosjekt med BMW og den deler det aller meste under skallet med kabrioleten Z4.

Men mens Z4 har vært tilgjengelig med tre motoralternativer hele veien, har Supra bare vært tilgjengelig med den store rekkesekseren på 340 hk og 500 Nm.

BMW har vært tilgjengelig som 20i, altså med en toliter på 197 hk og 320 Nm, samt 30i med samme toliter, men med 258 hester og 400 Nm.

Det er den største varianten av disse som Supra nå har fått. Samtidig blir den 100 kilo lettere. Da veier den i såfall bare 1395 kilo. Ikke ille.

Vi har testet Z4 både med den sekssylindrede og firesylindrede motoren. Man går glipp av det fantastiske lydbildet, men vår konklusjon var at toliteren var vel så morsom å kjøre aktivt på småveier som den store sekseren.

Toliteren sitter langt tilbake i motorrommet og gjør bilen noe lettere i fronten og enda mer styrevillig.

Spesialmodell

Er du raskt ute, kan du bestille spesialversjonen Fuji Speedway. Den leveres i hvitt, som er racing-fargen til Japan, med sorte 19-tommers felger og røde speil.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer