Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) viser at det ved utgangen av november var solgt (for å være helt korrekt: registrert) drøye 88.000 nye personbiler i Norge. I fjor ble det i samme periode solgt snaue 103.000 biler, noe som innebærer at personbilsalget i 2009 - når én måned gjenstår - er 14 prosent lavere enn i 2008
Dette tallet er imidlertid ikke så negativt som det ved første øyekast kan se ut som. Så sent som ved inngangen til juli i år, lå nybilsalget nemlig hele 34 prosent bak fjoråret. Nybilsalget har imidlertid tatt seg kraftig opp utover sensommeren og høsten og isolert lå novembersalget hele 38 prosent høyere enn i samme måned i fjor.
Det betyr at situasjonen for norske bilimportører og nybilforhandlere nå ser langt lysere ut enn mange hadde fryktet tidligere i år.
Mitsubishi: Ned 1,3
Situasjonen ser imidlertid ikke like lys ut for alle merker som selges her i landet. Aller galest har det gått for Mitsubishi. Det japanske merket hadde den 1. desember i fjor en markedsandel på 3,7 prosent av det norske nybilsalget. Ved inngangen til desember i år ligger merket helt nede på 2,4 prosent markedsandel. Det betyr at merket har gått tilbake hele 1,3 prosentpoeng, eller 35 prosent. "Synderen" er Mitsubishi Outlander, som har rast på salgsstatistikkene. Mens det i fjor på denne tiden var solgt mer enn 2.500 eksemplarer syvseter-SUVen, er det så langt i år kun solgt 1.000 stykker.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger