Selvsagt kan det hende at Opel igjen når opp til gamle høyder. Men hvis dagens svake Opel-salg fortsetter, vil den norske Opel-bestanden sakte men sikkert bli mindre etter hvert som eldre biler vrakes. Dette vil kunne gi negative konsekvenser for alle som lever av merket her i landet, ikke minst de mange Opel-verkstedene.
Svakere tiltrekningskraft
Differansen mellom Opels andel av den norske bilparken og salgstallene for inneværende år er altså 3,0 prosentpoeng. Dette er et svært høyt tall, som viser at Opel i dag har en langt svakere tiltrekningskraft på norske bilkunder enn merket tradisjonelt har hatt de siste 15-20 årene.
Spesielt eksempel Mercedes-Benz taper
Også Mercedes-Benz ser ved første øyekast ut til å tapt popularitet her i landet. Mens merket utgjør hele 6,4 prosent av personbilparken, har merket hittil i år ikke klart å oppnå mer enn 3,4 prosent andel av nybilsalget. Også her finner vi altså en forskjell på 3,0 prosentpoeng.
Mercedes-Benz er imidlertid i en spesiell situasjon, fordi merket lenge har vært, og fortsatt er, svært populært blant bruktimportørene. Dermed kommer det hvert år langt flere Mercedeser til landet enn nybilsalget skulle tilsi. Samme fenomen gjør seg forøvrig gjeldende for merkene Volvo, Volkswagen, Audi og BMW, men ikke i like sterk grad.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger