Ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) hadde Hyundai ved utgangen av november i 2008 solgt drøye 1.600 biler. Dette salget kvalifiserte til 1,6 prosent markedsandel og en 18.-plass på den norske personbilstatistikken.
I samme periode i år derimot, har Hyundai klart å selge mer enn 3.000 biler, noe som gir en markedsandel på hele 3,4 prosent. Det innebærer at merket i løpet av bare ett år har erobret 1,8 prosentpoeng av det norske bilmarkedet. Noe som i neste omgang innebærer en økning i merkets markedsandeler på hele 113 prosent. Samtidig rykker merket opp fra en 18.- til en 12.-plass på merkestatistikken.
Suksessrike i-biler
Hyundai kan først og fremst takke småbilen i20 for sin suksess. Så langt i år er det solgt (strengt tatt er det registreringer vi snakker om) flere enn 1.200 eksemplarer av nykommeren. Men også kompaktklassebilen i30 og minibilen i10 har bidratt til at Hyundai står frem som det store vinnermerket i 2009.
Les også: Bilmerkene som taper mest
Toyota: Frem 1,6
Men også Toyota har gjort det meget godt i 2009. I fjor endte Toyota opp med 13,7 prosent markedsandel, noe som betød at Toyota ble slått av Volkswagen på personbilstatistikken. I år har imidlertid Volkswagen tapt 0,7 prosentpoeng markedsandeler, mens Toyota vinner. Merket har faktisk vunnet så mye som 1,6 prosentpoeng og er dermed oppe i hele 15,3 prosent markedsandel, mot Volkswagens 14,4.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger