Etter at Land Rover stoppet produksjonen på overtid for tre år siden, faktisk under store protester blant kjøperne - som tok opp rekordmange bestillinger på slutten, er det flere som gjerne bruker designen, som opprinnelig ble til allerede i 1948 og i grove trekk ble brukt frem til nedleggelsen.

TEST: – Fytti katta
Jaguar Land Rover har allerede patentbeskyttet designen i mange land, men møtte motstand da de forsøkte å gjøre det samme i England, etter at milliardær Jim Ratcliffe og hans firma Ineos Automotive presenterte sin Ineos Grenadier.
Ratcliffe har midlene for å sette i gang produksjonen, men JLR gikk rettens vei for å stoppe han.
Engelsk rettsapparat har imidlertid avvist saken med at linjene fra Defender ikke er er distinkte nok og har ikke nok egenart til at de kunne godkjennes.

Ratcliffe har selvfølgelig blitt konfrontert om likheten ved hans Grenadier og Defender og han innrømmer at Defender har vært en inspirasjon, men at det først og fremst er målet om en perfekt offroader som har skapt designen.
For i det samme åndedraget blir biler som Willys Jeep, Ford Bronco, Mercedes Gelandewagen og Unimog, Nissan Patrol og Toyota Land cruiser nevnt.
- Vi har ønsket å lage verdens beste offroader, og da trenger vi et kantete design med korte overheng. Det blir litt som å lage en hammer. De fleste ser ganske like ut, har milliardæren tidligere sagt.

Første store fornyelse siden 1948
Designeren av bilen har aldri tegnet en bil før. Toby Ecuyer startet karrieren som arkitekt og har i senere tid designet super-yachts.
- Kan du designe en ting, kan du designe noe annet også, skal han ha uttalt.
Rå bil
Ratcliffe er ivrig terrengkjører selv og så at det ble et gap i markedet da Land Rover trakk pluggen ut av Defender som vi kjente den. Det gav ham blanke ark til å konstruere en terrengbil som skal være mye bedre enn det som finnes på markedet i dag. Markedet er hele verden og målet er å produsere mellom 20- og 30.000 biler i året.

Bilen skal bygges i Wales i en tidligere Ford-fabrikk, og det blir BMW 3-liters sekssylindrede bensin- og dieselmotorer under panseret, koblet til en ZF girkasse, men de utelukker ikke brenselceller i fremtiden.

Denne elbilen er tøffere enn toget!
Det er snakk om en rammebil med to stive aksler opphengt i 5 lenkearmer for maksimal vandring.
Den har omtrent akkurat samme dimensjoner som nye G-klasse, og har blant annet løsninger som gummilister på dørsidene, som kan brukes til å henge fra seg verktøy og utstyr.
Den har rom bakerst på skjermene med lokk utenfra, skikkelige tauekroker både foran og bak, samt doble bakdører som gir større fleksibilitet og et bagasjerom som kan svelge en europall.
De lover at interiøret blir topp moderne med all teknologi som forventes i dag, men det er usikkert om hjelpesystemer som ESP og den slags blir å finne i utstyrslista. Den blir tilgjengelig både som femdørs personbil og firedørs pickup.
