Etter at Land Rover stoppet produksjonen på overtid for tre år siden, faktisk under store protester blant kjøperne - som tok opp rekordmange bestillinger på slutten, er det flere som gjerne bruker designen, som opprinnelig ble til allerede i 1948 og i grove trekk ble brukt frem til nedleggelsen.
Jaguar Land Rover har allerede patentbeskyttet designen i mange land, men møtte motstand da de forsøkte å gjøre det samme i England, etter at milliardær Jim Ratcliffe og hans firma Ineos Automotive presenterte sin Ineos Grenadier.
Ratcliffe har midlene for å sette i gang produksjonen, men JLR gikk rettens vei for å stoppe han.
Engelsk rettsapparat har imidlertid avvist saken med at linjene fra Defender ikke er er distinkte nok og har ikke nok egenart til at de kunne godkjennes.
Ratcliffe har selvfølgelig blitt konfrontert om likheten ved hans Grenadier og Defender og han innrømmer at Defender har vært en inspirasjon, men at det først og fremst er målet om en perfekt offroader som har skapt designen.
For i det samme åndedraget blir biler som Willys Jeep, Ford Bronco, Mercedes Gelandewagen og Unimog, Nissan Patrol og Toyota Land cruiser nevnt.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger