Det er vel et fåtall som har fått med seg at Hyundai faktisk har en bensindrevet versjon av Kona. De aller fleste har stått i årevis i kø for den elektriske versjonen. Salget av den bensindrevne har vært labert, og ble avsluttet da lageret av bestilte biler var tomt i juni.
Men det er ikke alle som skal ha helelektrisk. Da kan hybridversjonen kanskje friste? Hvorfor Hyundai ikke har valgt ladbar drivlinje, kan man undres over, for drivverkspakka i Kona Hybrid er nøyaktig den samme som i Ioniq Hybrid, som for øvrig er fjernet fra markedet i Norge, på grunn av lavt salg ...


Her er bilen ingen ville ha
Ioniq har som kjent også en ladbar drivlinje, noe som faktisk kunne vært ganske interessant for enda flere. Hyundai er en av få fabrikanter som faktisk har hatt de fleste drivlinjer tilgjengelig et par år nå, og de har solgt omtrent 6.000 elbiler og 1.400 fossilbiler, inkludert bensin, diesel, hybrid og ladbar hybrid.
De regner med enda større andel elektrisk salg, spesielt av Kona, nå som leveransene blir større og regner med at 95 prosent av kjøperne vil kjøpe elektrisk Kona. De resterende vil velge hybriden.
Dette er pakka
Vi har kjørt den utgående énliteren på 140 hester og 172 Nm. Den føltes ganske så pigg, til tross for den lille størrelsen. Vårt snittforbruk under den testen havnet på 0,66 liter på mila, men vi konkluderte med at femtallet burde vært oppnåelig dersom vi hadde kjørt penere. Dessuten fikk du den bare med manuell girkasse.

Hybriden fås naturlig nok bare med automat, i dette tilfellet en seks-trinns dobbeltclutch som virker helt utmerket.

Bilmodellen 20.000 nordmenn ventet på
Dersom du skyver girspaken til venstre, aktiveres Sportmode og du får samtidig mulighet til å tvangskjøre girkassa med padler på rattet. Men det virker ganske så bortkastet, da man knapt hører motoren eller kjenner forskjell på draget, fra den 1,6 liters store Kappa-motoren på sparsommelige 105 hester og 147 Nm.
Grunnen til at hybriden blir et lite knepp sprekere er elmotoren på 43,5 hester og 170 Nm, som ifølge en optimistisk pressesjef, Øyvind Knutsen, nesten virker som en liten turbo.

Han om det, men bilen funker bra til det den er ment som. Man slipper det hysteriske turtallet under pådrag, som blant annet Toyota og Lexus er kjent for. Fordelen er uansett at den lille elmotoren tar vare på ubrukt energi i et 1,56 kWt lithium-ion polymerbatteri under svak bremsing, nedoverbakker og når man ruller på sletter.

Systemeffekten skal være 141 hester og 265 Nm. Det gir fornuftig kjøreglede.
Vi fikk dessverre liten anledning til å teste forbruk under vår relativt korte testkjøring, som til alt overmål for det meste foregikk på motorvei utenfor Amsterdam med 130 km/t fartsgrense.

Denne bilen har samme drivlinje
Da er det lite å hente på hybridteknologien, men vi så at forbruket havnet på drøye 0,6 liter på mila, så den er trolig en smule gjerrigere enn modellen den erstatter her hjemme.
Er oppkoblet
Hyundai har lagt til sin egen BlueLink-teknologi. Det vil si at bilen nå er online og kan få en rekke oppdateringen over nett, slik Tesla gjør det. Det gir også mulighet for å styre en rekke funksjoner fra mobilen, som temperaturstyring, starte lading, sjekke batteristatus og låse og lukke opp bilen. Du ser også hvor den er på kartet.

Når vi er inne på kart: Bilen har live trafikkoppdatering og gav oss en alternativ rute, enn den som var satt opp fra Hyundai, på vår prøvetur.
Den viser også status for ledige parkeringsplasser, status for hvilke ladestasjoner som faktisk er ledig og, for hybridmodellene, hvor det er bensinstasjoner.
Om dette fungerer avhenger av om ladestasjoner og parkeringsplasser snakker med systemet, noe det gjør i stadig større grad i Europa. Den har selvfølgelig talestyring, men dessverre ikke på norsk. Ioniq og Kona er først ute med dette i Europa (i Asia har de hatt det i årevis) men det blir rullet ut i resten av modellrekka etter hvert.
Smart kjøring
Dersom du har lagt opp en rute og kjører med fartsholderen, skal bilen hjelpe deg å kjøre økonomisk. Den vil bremse deg ned før lavere fartsgrenser, kryss ol, og vil planlegge hvor den skal booste strømsparingen etter topografien på turen.
Testresultat
Hyundai Kona Hybrid
Masse utstyr, ok pris, kult uteseende, bra girkasse.
Har ikke ladeledning, slapp motor.
Blir neppe solgt mange
Prisen er ikke satt for SUV-en i B-segmentet ennå, men pressesjef Knutsen, som også setter prisene på bilene, regner med en økning på rundt 20.000, mot bensinmodellen som går ut. Startprisen vil i såfall havne på rundt 260.000 kroner, mens en fullspekket bil vil koste cirka 320.000.
Den har en rekke konkurrenter: Kia Stonic som den deler motor med, VW T-Roc, Skoda Karoq, Opel Crossland X, Audi Q2, Citroen C3 Aircross, Fiat 500X, Ford EcoSport, Mazda CX-3, Nissan Juke og Toyota C-HR er alle små crossovere som kjemper i kompaktklassen.
Hyundai Kona Hybrid
Bensinmotor: | R4, 16V, bensin |
Girkasse / Drivhjul | 6-drins dobbeltclutch / forhjulstrekk |
Slagvolum: | 1.580 ccm |
Effekt - o/min : | 105 hk / 5700 |
Dreiemoment - o/min: | 147 Nm / 4000 |
Elmotor: | 43,5 hk /170 Nm |
Batteri: | Litium-Ion 1,56 kW/t |
Systemeffekt | 141 hk /265 Nm |
0-100 km/t: | 11,2 sek |
Toppfart: | 160 km/t |
Forbruk NEDC: | 0,43 l/mil |
CO2-utslipp NEDC: | 99 g/km |
Tankvolum: | 38 liter |
L/B/H: | 416/180/156 cm |
Akselavstand: | 260 cm |
Bakkeklaring | 17 cm |
Dekkdimensjon: | 235/45-R18 |
Bagasjerom: | 361/1.143 liter |
Egenvekt: | 1.376 |
Hengervekt: | 750 kg |
Pris fra kr.: | Ikke fastsatt |
Reiseomkostningene til denne reportasjen er dekket av importøren. Les mer her
