Intervju: Transport & Environment-direktør Greg Archer

- Bilprodusentene jukser fortsatt

Direktør Greg Archer mener bransjen faktisk ikke er så opptatt av lavt forbruk på bilene de lager.

ENDELIG: Da Dinside fikk fatt i Greg Archer var han svært pratsom. Foto: Per Evland
ENDELIG: Da Dinside fikk fatt i Greg Archer var han svært pratsom. Foto: Per Evland Vis mer
Publisert

Vi befinner oss på vei til Gardermoen. Heldigvis kjører vi elektrisk, for i passasjersetet har vi Greg Archer, direktør for avdelingen «Clean Transport» i Brussel-baserte Transport & Environment. I årevis har vi skrevet en rekke artikler basert på hans arbeid og rapporter. Det er nesten så vi kjenner på følelsen av å være en smule star-struck, men bare nesten.

For et par timer siden stod Archer på scenen og holdt sitt foredrag på Zero-konferansen. Han snakket om Norge. Han snakket om elektrifisering, og han snakket om fremtiden. Han snakket også om en bilbransje som må jobbe hardere for å yte, og om pisken som kommer til å svi dersom de ikke klarer det.

Vi hadde ikke store forventninger om å få mannen på tomannshånd, noe som ble forsterket av manglende svar på vår svært vennlige henvendelse per sms om et intervju.

Heller ikke presseansvarlig hos Zero lykkes med en avtale. Men én ting har vi homo sapiens til felles, om så himmelen faller ned: Vi må selvfølgelig av og til på toalettet. Det gjelder også Greg Archer. Og vi så ham komme, i godt driv – tydelig nøden. I en perfekt timing tok vi to steg til venstre, strakk ut høyre hånd, og hørte oss selv si: «Mr. Archer, I presume».

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer