Bilsalget august 2010

Bilsalget går på skinner, men det finnes skjønnheter som blir totalt oversett.

Foto: Automedia
Foto: Automedia Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Bilmarkedets gode form fortsetter i annet halvår.

Årets augusttall ligger 28% høyere enn snittet for august de siste ti årene. I forhold til i fjor er tallet 31% høyere, riktignok med en ekstra virkedag. Det ble i tillegg registrert 19% flere bruktimporterte biler enn i fjor (2.671 biler). Bruktbilmarkedet økte også, men i mindre grad. I overkant av 35.000 eierskifter sted i løpet av månenden.

Toyota sterkest i august

Med dette bakteppet er det selvsagt store sprik i utviklingen fra merke til merke og fra modell til modell. Helt i toppen befester Volkswagen sin posisjon som Norges mest solgte bilmerke, både totalt og på personbilmarkedet. Men i august har Toyota en høyere markedsandel - det kan fortsatt bli spennende utover høsten.

Slutt for Opel-raset?

Når det gjelder økning i forhold til i fjor er de klare vinnerne blant topp ti-merkene så langt i år Volvo (+ 79%), Peugeot (+ 72%) og Skoda (+ 70%). Den store taperen, som dessverre bare bekrefter en tendens vi har sett lenge, er Opel - og det til tross for en modellrekke som fremstår som moderne, attraktiv og dynamisk. Skjønnheten Opel Insignia deriblant. Det er noe som ikke stemmer ... Imidlertid finnes et lyspunkt i august: Markedsandelen til Opel, om den har gått kraftig tilbake i årets åtte første måneder sammenlignet med samme periode i fjor (ned fra 4,8% til 3,6%) så har den gått opp i august til 3,6% mot 3,3% i august i fjor - og katastrofale 3% i juli, en måned Opel havnet på en 12. plass og hadde både Mercedes og Hyundai foran seg. Men merket har i august en fremgang i salg på 44% hvilket er mer enn totalmarkedets fremgang. Lys i enden av tunnelen?

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer