Norge er definitivt et annerledesland i bilsammenheng. Elektrifiseringsgraden av bilsalget her i landet vekker oppsikt verden over.
Men elbil passer fortsatt ikke for riktig alle. Ute i distriktene finnes det folk som må kjøre mye, langt og med til tider utfordrende logistikk. I byene har fortsatt ikke alle ladetilgang. Og så er det dem som fortsatt er skeptiske på generell basis, selv om andelen ser ut til å krympe år for år.
For enkelhets skyld vil vi i det som følger kalle drivstoffet i de ikke-elektrifiserte bilene fossilt, selv om det unektelig er en andel av det som kommer fra fornybare kilder (innblanding av biodrivstoff).
31,9 prosent fossilt i første halvår
Så langt i år er det registrert 78.209 nye personbiler, ifølge tallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). Det er 1,9 prosent mer enn første halvår i fjor.

Ny imponerende Tesla- rekord!
I juni dominerte elbilene med over 48 prosent av registreringene - 45 prosent hittil i år, og fossilbilene kom under 30 prosent i juni. Ikke mange så vel for seg dette for bare fem år siden.
Hittil i 2019 fordeler bilsalget (eller rettere sagt registreringene av nye biler), seg som følger:
Fordeling av nyregistreringene på drivstoff
Drivkilde | jun.19 | jan-jun 19 | jan-jun 18 | Endring |
Bensin | 16,0 % | 16,9 % | 24,2 % | -28,8 % |
Diesel | 13,5 % | 15,0 % | 17,7 % | -13,6 % |
Elektrisitet | 48,4 % | 45,0 % | 26,2 % | 74,8 % |
Hybrid | 12,8 % | 11,8 % | 11,4 % | 5,5 % |
Ladbar hybrid | 9,4 % | 11,2 % | 20,4 % | -43,9 % |
Totalt | 100,0 % | 100,0 % | 100,0 % | 1,9 % |
«Fossilvinnerne»
Her viser vi dere en oversikt over registreringsstatistikken når vi eliminerer hybrider og elbiler. Som vi ser er det familiebilen Skoda Octavia som ligger på topp, fulgt av den kompakte SUV-en Volkswagen T-Roc, med den nye kompaktbilen Ford Focus på tredjeplass.
Det er interessant å notere at Ford Focus dermed selger dobbelt så bra som sin konkurrent VW Golf - når vi ser bort fra Golf med kabel.
Fossilbilsalget i juni og i første halvår
Kilde: OFV AS | jun.19 | jan-jun 19 |
1. Skoda Octavia | 312 | 1495 |
2. Volkswagen T-Roc | 170 | 1079 |
3. Ford Focus | 168 | 1051 |
4. Volkswagen Tiguan/Allspace | 167 | 948 |
5. Skoda Kodiaq | 136 | 821 |
6. Volkswagen Polo | 120 | 694 |
7. Peugeot 3008 | 93 | 691 |
8. Volkswagen Passat | 183 | 690 |
9. Mazda CX-5 | 128 | 689 |
10. Volvo XC40 | 90 | 593 |
11. Peugeot 5008 SUV | 117 | 557 |
12. Volkswagen Golf | 145 | 506 |
13. Suzuki Vitara | 83 | 497 |
14. Volvo V60/S60 | 68 | 495 |
15. Skoda Superb | 65 | 456 |
16. Volvo V40 | 56 | 436 |
17. BMW X1 | 53 | 425 |
18. Mercedes-Benz A-klasse | 82 | 416 |
19. Volvo V90/S90 | 31 | 375 |
20. Ford Fiesta | 68 | 339 |
21. Skoda Karoq | 56 | 319 |
22. Mazda CX-3 | 59 | 314 |
23. Nissan Qashqai | 46 | 277 |
24. Peugeot 2008 | 41 | 262 |
25. Mercedes-Benz C-klasse | 49 | 258 |
26. Opel Grandland X | 93 | 255 |
27. Opel Crossland X | 46 | 250 |
28. Audi A4 | 25 | 244 |
29. Suzuki SX4 S-Cross | 23 | 226 |
30. VW Caravelle/Multivan | 36 | 223 |
Totalsalg | 4522 | 24.965 |
Rangert etter første halvår
Elbilene: Tesla, VW, Hyundai
Men elbilsalget er altså en god del større enn bensin- og dieselbilsalget for tiden. Og på elbiltoppen hittil i år blir ett av spenningsmomentene om Tesla klarer å holde avstand til Volkswagen, helt til årets slutt. Og på tredjeplass blant merkene, har Hyundai så langt i år solgt flere elbiler enn Nissan.
Slik ser elbilenes topp-ti ut hittil i år:
Kilde: OFV AS | jun.19 | jan-jun 19 |
1. Tesla Model 3 | 3012 | 10560 |
2. Volkswagen e-Golf | 798 | 4828 |
3. BMW i3 | 453 | 3063 |
4. Nissan Leaf | 475 | 3050 |
5. Audi e-tron | 574 | 2273 |
6. Jaguar I-Pace | 329 | 2101 |
7. Hyundai Kona | 289 | 1899 |
8. Hyundai Ioniq | 197 | 1619 |
9. Renault Zoe | 265 | 1446 |
10. Tesla Model X | 314 | 1272 |
11. Tesla Model S | 434 | 773 |
12. Kia Niro | 44 | 552 |
13. Volkswagen e-up! | 48 | 436 |
14. Opel Ampera-e | 83 | 385 |
15. Nissan e-NV200 | 40 | 372 |
Totalsalg | 7427 | 35171 |

Toyota-opptur
Men det er altså fortsatt (såvidt) slik at ikke et flertall av nordmenn kjøper elbil. Vi har, mellom elbiler og fossilbiler den «gyldne middelvei», hybridene.
Og, mens Mitsubishi fortsatt leder suverent blant de ladbare hybridene med sin Outlander, dominerer Toyota med modellene RAV4 (nå er også den nye kommet med firehjulsdrift), Yaris og Corolla blant de ikke-ladbare.
Dette gjør dem i stand til fortsatt å ligge på tredjeplass blant merkene, bak Tesla og Volkswagen, så langt i år.
Merketoppen første halvår 2019
Kilde: OFV AS | Registrert | Endring fra 2018 |
1. Tesla | 12605 | + 211,5% |
2. Volkswagen | 10181 | + 0,4% |
3. Toyota | 7908 | - |
4. BMW | 5370 | - 19,6% |
5. Volvo | 5003 | - 19,1% |
6. Hyundai | 4085 | + 105,2% |
7. Nissan | 3754 | - 44,7% |
8. Skoda | 3385 | - 11% |
9. Audi | 3266 | + 16,5% |
10. Mitsubishi | 3136 | +33,7% |
11. Jaguar | 2241 | + 1456,3% |
12. Kia | 2091 | - 11,2% |
13. Ford | 2067 | - 34,4% |
14. Peugeot | 2066 | - 29,6% |
15. Mercedes-Benz | 1756 | - 56,7% |
16. Renault | 1655 | - 5,8% |
17. Suzuki | 1401 | + 1,1% |
18. Mazda | 1372 | - 32,2% |
19. Opel | 1160 | - 32,7% |
20. Citroen | 838 | - 17,8% |
Totalsalg | 78209 | + 1,9% |
