Norge er definitivt et annerledesland i bilsammenheng. Elektrifiseringsgraden av bilsalget her i landet vekker oppsikt verden over.
Men elbil passer fortsatt ikke for riktig alle. Ute i distriktene finnes det folk som må kjøre mye, langt og med til tider utfordrende logistikk. I byene har fortsatt ikke alle ladetilgang. Og så er det dem som fortsatt er skeptiske på generell basis, selv om andelen ser ut til å krympe år for år.
For enkelhets skyld vil vi i det som følger kalle drivstoffet i de ikke-elektrifiserte bilene fossilt, selv om det unektelig er en andel av det som kommer fra fornybare kilder (innblanding av biodrivstoff).
31,9 prosent fossilt i første halvår
Så langt i år er det registrert 78.209 nye personbiler, ifølge tallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). Det er 1,9 prosent mer enn første halvår i fjor.
I juni dominerte elbilene med over 48 prosent av registreringene - 45 prosent hittil i år, og fossilbilene kom under 30 prosent i juni. Ikke mange så vel for seg dette for bare fem år siden.
Hittil i 2019 fordeler bilsalget (eller rettere sagt registreringene av nye biler), seg som følger:
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger