– Denne bilen er et tydelig symbol, i motsetning til hva som dominerer bilmarkedet ellers. Det dreier seg om bil nummer to, eller så er kjøperne velposisjonerte og single eller godt skilte kvinner.

Det sier samfunnsgeograf og førstelektor ved Høyskolen Kristiania, Karl-Fredrik Tangen, om eierne av det eneste bilmerket i Norge med flest kvinnelige kjøpere i fjor.
Dinside skrev tirsdag om at det ved 75 prosent av de private nybil-kjøpene i fjor var menn som dro kortet. Statistikken til Kantar TNS viser dessuten at menn er i flertall i handel av hele 26 av 28 bilmerker.
Like mange kvinner som menn kjøpte ny Alfa Romeo i 2015. Mens Mini var eneste bilmerke med flest kvinnelige kjøpere (64,3%), viser statistikken. (Se tabellen for ditt merke).
Merke | Mann | Kvinne |
MINI | 35,70 % | 64,30 % |
Alfa Romeo | 50,00 % | 50,00 % |
Fiat | 55,60 % | 44,40 % |
Hyundai | 56,60 % | 43,40 % |
Suzuki | 56,70 % | 43,30 % |
Opel | 58,90 % | 41,10 % |
Renault | 61,50 % | 38,50 % |
Peugeot | 62,00 % | 38,00 % |
Toyota | 64,90 % | 35,10 % |
Kia | 65,20 % | 34,80 % |
Nissan | 70,60 % | 29,40 % |
Citroen | 72,30 % | 27,70 % |
Volkswagen | 74,30 % | 25,70 % |
Jeep | 75,00 % | 25,00 % |
Honda | 76,40 % | 23,60 % |
Mercedes-Benz | 76,60 % | 23,40 % |
Mitsubishi | 77,40 % | 22,60 % |
Skoda | 77,50 % | 22,50 % |
Ford (europeisk) | 77,70 % | 22,30 % |
Lexus | 80,00 % | 20,00 % |
Dacia | 80,00 % | 20,00 % |
Audi | 81,00 % | 19,00 % |
Mazda | 81,80 % | 18,20 % |
BMW | 82,60 % | 17,40 % |
Subaru | 82,70 % | 17,30 % |
Volvo | 86,40 % | 13,60 % |
Porsche | 92,30 % | 7,70 % |
Tesla | 93,40 % | 6,60 % |
Total | 74,30 % | 25,70 % |
Kilde: Kantar TNS |
– Signaturbil
Tangen, som sammen med kolleger utfører undersøkelsen Sosioraster, er ikke overrasket over at det er nettopp Mini som viser seg som «damemerket».
– Navnet viser at den er en bil uten breie skuldre. Den brauter ikke, men er retroestetisk.
– Det er i tråd med danske møbler, gummistøvler med snøring og et bord med stoler under et epletre i hagen. Det stemmer veldig med grunnholdningene vi ser, forklarer samfunnsgeografen.
Tesla er mannemerket
På den andre siden er det mange klisjé mannemerker høyt oppe på herrenes kjøpsstatistikk. Men hvilket er øverst på lista?
Jo. Tesla. Typisk for den gruppen som er opptatt av duppeditter og luksus i premiumsegmentet.
– Mange menn ønsker å bli oppfattet som karrieremennesker. Derfor kjøper de en bil ikke alle kan kjøpe, forklarer Anders G. Hovde i Kantar TNS.
Stereotypt mønster
Karl-Fredrik Tangen mener tendensen går noe mot hva samfunnet selv forventer.
– Det er interessant at bilsalget er så kjønnsstereotypt. Statistikken viser at kjønnsforskjellene opprettholdes, i motsetning til hva en spørreundersøkelse ville vist, forklarer han.
Som elbil skiller Tesla seg på et vis litt fra merker som BMW, Volvo og Porsche.
– Menn er oftest styrt av GTI og tyske biler. De skal være fine, dyre og raske og så videre, sier sosiolog, reklamemann og rektor ved Høyskolen Kristiania, Trond Blindheim til Dinside.
– Selv om det selvsagt finnes menn som foretrekker elbil, så er kvinner generelt mer miljøbevisste, forklarer han.
Sosiale menn mer lik kvinner

Det tar oss over på et annet sosiologisk felt. Menn med mer kulturell kapital enn økonomisk kapital er mindre interessert i bil, og således mer lik kvinnen.
– Den mannen tar gjerne kollektivtransport overalt, forklarer Karl-Fredrik Tangen.
– Eventuelt kan han kan være interessert i gamle biler eller annerledes-biler som Citroën og slikt.
Nedenfor kan du se statistikk over de 20 mest dominante dame- og mannebilene solgt i 2015, fordelt på modell.
Biler solgt: | Modell: | Mann | Kvinne |
11 | SUZUKI SWIFT | 18,2 % | 81,8 % |
14 | HONDA JAZZ | 21,4 % | 78,6 % |
19 | PEUGEOT 208 | 26,3 % | 73,7 % |
11 | HYUNDAI I10 | 27,3 % | 72,7 % |
21 | KIA PICANTO | 28,6 % | 71,4 % |
28 | OPEL CORSA | 28,6 % | 71,4 % |
42 | VOLKSWAGEN POLO | 31,0 % | 69,0 % |
29 | HYUNDAI I20 | 34,5 % | 65,5 % |
11 | MINI MINI | 36,4 % | 63,6 % |
30 | FORD FIESTA | 36,7 % | 63,3 % |
- | |||
29 | BMW 5 SERIE | 93,1 % | 6,9 % |
296 | TESLA MODEL S | 93,2 % | 6,8 % |
15 | BMW X5 | 93,3 % | 6,7 % |
17 | FORD C-MAX | 94,1 % | 5,9 % |
35 | NISSAN X-TRAIL | 94,3 % | 5,7 % |
72 | VOLVO V60 | 94,4 % | 5,6 % |
37 | AUDI A6 | 94,6 % | 5,4 % |
49 | BMW X3 | 95,9 % | 4,1 % |
35 | MAZDA 6 | 97,1 % | 2,9 % |
16 | BMW 4 SERIE | 100,0 % | |
Kilde: Kantar TNS |
Les også:
– Far har vetorett på merke og modell
Stem på årets bil 2017
Sjekk hvilken SUV som er den beste bruktbilen