Vinnerne blant de 20 mest solgte merkene så langt i år heter Kia, Subaru, Mazda og Nissan.
Mazda er tilbake blant markedsvinnerne takket være suksessen CX-5 (bildet), og med en helt ny Mazda 6 for døren ser det lysere ut. Også Nissan gjør det bra, takket være elbilen Leaf og Kia og Subaru fortsetter å ligge høyest blant topp-20-merkene når det gjelder vekst. Foto: Cato Steinsvåg
Vis mer
KnutMoberg
Publisert Sist oppdatert
Da vi i vår gjorde opp status for nybilsalget etter første kvartal i år, konstaterte vi en kjøpefest med størst fremgang for premium-merkene og dyre biler.
Fest
Vi har nå statistikk for to tredjedeler av 2012 - altså august inkludert - og vi kan for en stor del slå fast at hovedtendensen fortsetter - kjøpefesten likeså. Vi bragte for øvrig de store tendensene i vår artikkel om nybilsalget i går.
Hvem drar?
Da er det selvsagt spennende å se nærmere på hvilke merker og modeller som drar markedet så langt i år. Vi har nok en gang undersøkt statistikken fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) for å identifisere hvilke merker og modeller som har gjort størst fremgang i forhold til samme periode i fjor, og det i et totalmarked som hittil legger to prosent høyere.
Fortsetter dagens tendens året ut, ender vi for øvrig opp med et totalmarked på 140.000 biler. Det betyr at nordmenn ikke kjøper flere biler i forhold til befokningstallet enn européere flest - derimot bruker nordmenn mye mer penger på nybilkjøp.
Utenom merkene vi nevnte innledningsvis finner vi de tre tyske premium-merkene Audi, BMW og Mercedes på vinner-listen.
Noe er relativt
Når det gjelder taper-listen må noen tilfeller modereres noe - Volvo, med svak tilbakegang, tar for eksempel et hvileskjær i forhold til et år med voldsom fremgang og kan se frem til introduksjonen av helt nye V40 i disse dager (48 ble registrert i august). Mitsubishi på sin side går kraftig tilbake, men det er etter et helt eksepsjonelt år i 2011. De har fortsatt en høyere markedsandel enn på samme tid i 2010.
Mazda har snudd
Ellers er et av merkene vi i fjor fremholdt som tapere nå høyt på vinnerlisten. Det er Mazda, som igjen begynner å få dreis på ting med sin utmerkede nye folke-SUV CX-5 og med introduksjonen av en helt ny Mazda 6 nært forestående.
Opel mot bunnivå
KAN DEN REDDE OPEL? Nye Opel Mokka kommer i høst - og vekker stor interesse.
Vis mer
Opel, derimot, er det vanskelig å bli klok på. Vi håper for deres skyld at de nå har nådd bunnen og at det er et lysglimt når deres kommende folke-SUV, Mokka, samler oppmuntrende antall forhåndsbestillinger. Opel er nå nemlig nede på en katastrofal 14. plass på merkestatistikken og har nå rast nedover i lang tid.
Opel har tradisjon for å være blant de mest solgte merkene i Norge og lå så sent som i 1999 på andre plass rett bak Volkswagen med en markedsandel på over 10 prosent. De er nå nede på 2,7 prosent så langt i år etter 3,8 i fjor og augusttallet er enda lavere: 2,3 prosent markedsandel.
Her er oversikten på merkenivå:
Vinnerne - bilmerker med positiv utvikling fra i fjor:
Merker som øker mer enn markedet
Merke
aug.12
jan-aug 2012
Endring
Kilde: OFV AS
Antall
%
Antall
%
jan-aug %
Jeep
21
0,2
162
0,2
8 000
Land Rover
49
0,4
527
0,6
1 021
Porsche
34
0,3
243
0,3
122,9
Kia
464
3,9
3178
3,4
107,7
Subaru
361
3,1
2296
2,5
49,5
Mazda
248
2,1
1736
1,9
39,1
Jaguar
4
0
33
0
37,5
Lexus
42
0,4
391
0,4
29
Nissan
553
4,7
4606
4,9
21,3
BMW
579
4,9
5023
5,4
19,6
Audi
767
6,5
5886
6,3
18,2
Mercedes-Benz
457
3,9
3464
3,7
15,2
Toyota
1547
13,1
11712
12,6
11,8
MINI
61
0,5
561
0,6
11,5
Hyundai
432
3,7
3906
4,2
9,1
Tesla
3
0
24
0
9,1
Volkswagen
1873
15,9
13772
14,8
2,9
Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)
Taperne - bilmerker med negativ utvikling fra i fjor:
Bilmerker med nedgang i forhold til markedet
Merke
aug.12
jan-aug 2012
Endring
Kilde: OFV AS
Antall
%
Antall
%
jan-aug %
Volvo
609
5,2
7281
7,8
-0,6
Citroen
348
3
2406
2,6
-1
Fiat
69
0,6
448
0,5
-3,2
Skoda
643
5,5
4622
5
-4,1
Ford
911
7,7
7577
8,1
-6,2
Peugeot
657
5,6
4235
4,6
-16,8
Renault
59
0,5
492
0,5
-17
Honda
162
1,4
1073
1,2
-26
Opel
266
2,3
2517
2,7
-27,6
Suzuki
164
1,4
1398
1,5
-36,5
Mitsubishi
341
2,9
3140
3,4
-42,9
Alfa Romeo
39
0,3
213
0,2
-43,4
Smart
9
0,1
37
0
-46,4
Ssangyong
2
0
26
0
-60,6
Think
5
0
14
0
-88,3
Saab
1
0
10
0
-96,5
Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)
Merkestatistikken:
Nye registreringer - fordelt på merke
Merke/modell
aug.12
jan - aug 2012
aug.12
jan-aug 2012
Endring fra i fjor
Kilde: OFV AS
Ant
%
Ant
%
Ant
%
Ant
%
aug %
jan-aug %
TOTALT
11790
100
93065
100
11464
100
91158
100
2,8
2,1
1. Volkswagen
1873
15,9
13772
14,8
1827
15,9
13380
14,7
2,5
2,9
2. Toyota
1547
13,1
11712
12,6
1284
11,2
10475
11,5
20,5
11,8
3. Ford
911
7,7
7577
8,1
1248
10,9
8078
8,9
-27
-6,2
4. Volvo
609
5,2
7281
7,8
687
6
7328
8
-11,4
-0,6
5. Audi
767
6,5
5886
6,3
588
5,1
4979
5,5
30,4
18,2
6. BMW
579
4,9
5023
5,4
449
3,9
4199
4,6
29
19,6
7. Skoda
643
5,5
4622
5
648
5,7
4818
5,3
-0,8
-4,1
8. Nissan
553
4,7
4606
4,9
403
3,5
3796
4,2
37,2
21,3
9. Peugeot
657
5,6
4235
4,6
557
4,9
5088
5,6
18
-16,8
10. Hyundai
432
3,7
3906
4,2
622
5,4
3581
3,9
-30,5
9,1
11. Mercedes-Benz
457
3,9
3464
3,7
375
3,3
3007
3,3
21,9
15,2
12. Kia
464
3,9
3178
3,4
241
2,1
1530
1,7
92,5
107,7
13. Mitsubishi
341
2,9
3140
3,4
635
5,5
5503
6
-46,3
-42,9
14. Opel
266
2,3
2517
2,7
400
3,5
3478
3,8
-33,5
-27,6
15. Citroen
348
3
2406
2,6
283
2,5
2430
2,7
23
-1
16. Subaru
361
3,1
2296
2,5
190
1,7
1536
1,7
90
49,5
17. Mazda
248
2,1
1736
1,9
134
1,2
1248
1,4
85,1
39,1
18. Suzuki
164
1,4
1398
1,5
300
2,6
2203
2,4
-45,3
-36,5
19. Honda
162
1,4
1073
1,2
181
1,6
1450
1,6
-10,5
-26
20. MINI
61
0,5
561
0,6
87
0,8
503
0,6
-29,9
11,5
21. Land Rover
49
0,4
527
0,6
9
0,1
47
0,1
444,4
1 021,3
22. Renault
59
0,5
492
0,5
82
0,7
593
0,7
-28
-17
23. Fiat
69
0,6
448
0,5
69
0,6
463
0,5
-3,2
24. Lexus
42
0,4
391
0,4
53
0,5
303
0,3
-20,8
29
25. Porsche
34
0,3
243
0,3
20
0,2
109
0,1
70
122,9
26. Alfa Romeo
39
0,3
213
0,2
50
0,4
376
0,4
-22
-43,4
27. Jeep
21
0,2
162
0,2
2
0
8 000,0
28. Smart
9
0,1
37
0
9
0,1
69
0,1
-46,4
29. Jaguar
4
0
33
0
1
0
24
0
300
37,5
30. Ssangyong
2
0
26
0
6
0,1
66
0,1
-66,7
-60,6
31. Tesla
3
0
24
0
1
0
22
0
200
9,1
32. Think
5
0
14
0
6
0,1
120
0,1
-16,7
-88,3
33. Chevrolet
1
0
11
0
3
0
11
0
-66,7
34. Saab
1
0
10
0
10
0,1
282
0,3
-90
-96,5
35. Mia
5
0
5
0
Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)
Last ned appen vår
Vi bryr oss om ditt personvern
dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi
bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene
våre.