Det norske bilsalget sank som ventet betraktelig i april i år, sammenlignet med samme måned i 2019. Med 7.425 nyregistreringer ble det totalt en tilbakegang på hele 34 prosent, fra fjorårets 11.255 registeringer. Det viser ferske tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Som Dinside skrev om i forrige uke, har salget dabbet kraftig av i hele Europa. I den saken kunne vi også fortelle at det er kun ett land som solgte flere biler i mars i år, enn i mars 2019.
Bilsalget i april
Segment | 2020 | 2019 | Endring |
Personbiler | 7.425 | 11.255 | -34,0 % |
Varebiler | 2.147 | 3.543 | -39,4 % |
Bruktbil | 33.928 | 36.407 | -6,8 % |
NEDGANG: Både nye personbiler, nye varebiler og bruktbilhandelen opplever mindre salg i april i år, sammenlignet med april 2019. Kilde: OFV
94 % færre Model 3
Mye av skylden for de dårlige registreringstallene kan naturligvis legges på coronaviruset. Bilbransjen har slitt både med stengte fabrikker og hjemmesittende kunder, samt at prisene nå har begynt å øke.
Hjemme i Norge merket vi også nedturen i mars. Tesla opplevde for eksempel en ekstrem nedgang i mars i år - noe som også kan noe ved at leveranseproppen løsnet i samme måned 2019. Men det ser fortsatt ikke mye lysere ut i april:
# | Modell | april 2020 | jan-apr 2020 | april 2019 | jan-apr 2019 | April-endring |
1. | Audi e-tron | 832 | 4 586 | 371 | 1 169 | +124,3% |
2. | Volkswagen Golf | 517 | 2 476 | 1 022 | 3 659 | -49,4% |
3. | Nissan Leaf | 349 | 1 717 | 386 | 2 185 | -9,6% |
4. | Hyundai Kona | 257 | 1 517 | 307 | 1 392 | -16,3% |
5. | Mercedes-Benz EQC | 243 | 526 | - | - | - |
6. | BMW i3 | 234 | 1 041 | 467 | 2 266 | -49,9% |
47. | Tesla Model 3 | 44 | 1 260 | 720 | 6 843 | -93,9% |
Sum | 7 425 | 39 783 | 11 255 | 49 740 | -34% |
PLUSS OG MINUS: De elektriske SUV-ene Audi e-tron og Mercedes-Benz EQC har hatt en god måned, mens Tesla Model 3 kun har 44 nyregistrerte biler i april 2020. Kilde: OFV
Faktisk finner vi ikke bestselgeren Tesla Model 3 før på 47.plass, over månedens mest solgte bilmodeller i Norge. Det er oppsiktsvekkende nok, for bilen som tok landet med storm i 2019.
I april ble det registrert 94 prosent færre Model 3, sammenlignet med april 2019. For merket som helhet ble det registrert 91 prosent færre nybiler i år.
Venter på ny Tesla?
I tillegg til overnevnte grunn sies det at produsenten nå prioriterer andre markeder enn det norske, samtidig som mye av hypen har lagt seg rundt Model 3.
- 2019 var et spesielt år for Tesla. Vi leverte ut Model 3 både til de som hadde reservasjoner helt fra 31. mars 2016 og til de som bestilte fortløpende i løpet av året. Dermed ble registreringstallene mye høyere enn i et normalt år, bekrefter kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland overfor Dinside.

Så mange nordmenn har bestilt
Mange nordmenn venter dessuten på den nye SUV-en, Model Y, som snart kommer rundt et hjørne. Mange skal dessuten ha satt seg på lister for å få den omdiskuterte Cybertruck-en.
- Vi opplever stadig god interesse for premiumbilene Model S og Model X, og for den rimeligere familiebilen Model 3. I tillegg er det mange nordmenn som gleder seg til Model Y kommer på markedet, forklarer Sandvold Roland.
Premium-suksess
Til tross for at bilsalget var lavt i april, holdt elbilandelen seg på rundt 50 prosent. Og en produsent som kan smile fra øre til øre, er fortsatt Audi. For fjerde strake måned gikk nemlig Audi e-tron til topps på statistikken.

Derfor er den markedets lekreste
Faktisk er mer enn hver tiende nyregistrerte bil i 2020 (11,5 %) en elektrisk Audi-SUV. I april i år solgte Audi 70 prosent flere e-tron enn samme måned i 2019.
Men Audi er ikke den eneste den eneste såkalt premiumbil-produsenten med suksess. For også konkurrenten fra Stuttgart, Mercedes-Benz, har fått sving på det elektriske SUV-salget sitt. Ved hjelp av EQC har Mercedes økt april-registreringene med hele 140 prosent, sammenlignet med 2019 da bilen fortsatt ikke var på det norske markedet.
# | Merke | april 2020 | jan-apr 2020 | april 2019 | jan-april 2019 | april-endring |
1. | Volkswagen | 1 155 | 4 950 | 1 927 | 6 664 | -40,1 % |
2. | Audi | 921 | 4 948 | 544 | 1 790 | 69,3 % |
3. | Mercedes-Benz | 576 | 2 055 | 240 | 1 130 | 140 % |
4. | BMW | 561 | 2 956 | 845 | 3 823 | -33,6 % |
5. | Toyota | 544 | 3 405 | 1 002 | 4 110 | -45,7 % |
6. | Skoda | 506 | 2 262 | 612 | 1 952 | -17,3 % |
7. | Nissan | 406 | 2 087 | 529 | 2 671 | -23,3 % |
8. | Volvo | 397 | 2 427 | 933 | 3 428 | -57,4 % |
9. | Hyundai | 304 | 2 298 | 613 | 2 890 | -50,4 % |
10. | Peugeot | 296 | 1 382 | 354 | 1 364 | -16,4 % |
21. | Tesla | 74 | 1 482 | 811 | 7 835 | -90,9 % |
Sum | 7 425 | 39 783 | 11 255 | 49 740 | -34 % |
VW PÅ TOPP: Volkswagen solgte flest biler i april, men kun Audi og Mercedes-Benz opplevde oppgang i nyregistreringene. Tesla går tilbake 90,9 prosent, sammenlignet med april 2019. Kilde: OFV
- Ingen tid for å feire
Audis norske kommunikasjonssjef mener e-tron treffer den norske kjøperen godt med mange av preferansene. Morten Moum trekker blant annet fram at familie-elbilen har god pris og rekkevidde, samt at den er blant elbilene som lader raskest.

Kraftig prishopp for Audi
- I tillegg ser vi at stadig flere ser viktigheten av forflytningshastigheten, altså sammenhengen mellom rekkevidden og ladehastigheten, sier kommunikasjonssjefen til Dinside.
Han vil imidlertid ikke bruke energi på å feire, da bilbransjen som helhet merker corona-pandemien godt.
- Først og fremst står vi midt i en situasjon og en tid som er svært utfordrende for alle, og som er ulik noe vi har opplevd tidligere. Det er ikke en tid hvor man kaller på feiringer. Likevel vil jeg berømme forhandlerapparatet vårt, som i krevende tider er fleksible, løsningsorienterte og hardtarbeidende i oppfølgingen av kundene våre, sier Moum til Dinside.
