Det er analysebyrået European Intelligence Unit (EIU) som fremmer påstanden om at bilsalget kommer til å synke dramatisk de neste 3 årene. Årsaken til reduskjonen i nybilsalget tilskrives først og fremst at byrået mener å kunne vise at "toppen er nådd".
Men flere forhold ligger også bak konklusjonene;
Firmabiler har lengre levetid før de blir solgt av firmaet som eier bilen. Gjennomsnittelig eiertid nærmer seg 4 år, mens den tidligere var nede i 3 år.Særlig franske og italienske myndigheter har hatt sterke støtteordninger for bilindustrien. Disse støtteordningene er i ferd med å reduseres, og bilprisene er dermed på vei oppover.Generell økonomisk nedgang bidrar ytterligere til nedgangen i nybilsalgetMange av nisjemarkedene nærmer seg et metningspunktDet eneste lyspunkt er at lave renter (i Europa) kna føre til noe økt salg i privatmarkedet
En norsk undersøkelse utført av Lasse Fridstrøm ved Transportøkonomisk Institutt (TØI) viser en klar sammenheng mellom rentenivå og bilhold. Eksempelvis vil en 80 prosent renteøkning (fra for eksempel 5 til 9 prosent lånerente) føre til en nedgang i bilhold og bilbruk med 20 prosent.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger