Det er Bloomberg som nå melder om at nybilsalget har gått ned for niende måned på rad i Europa.
Totalt for første kvartal viser salget en nedgang på 11,2 prosent, ifølge statistikk fra European Automobile Manufacturers’ Association. For mars måned er nedgangen på 19,2 prosent sammenlignet med samme måned i fjor.

Rammer populære modeller
Leveringstrøbbel
Nedgangen skyldes leveringsproblemer på grunn av krigen i Ukraina, samt coronapandemien.
– Delemangel og produksjonsstans relatert til Ukraina-krigen er satt til å begrense bilforsyningen og forsinke en forventet salgsoppgang, sier Bloomberg-analytiker Michael Dean til avisen.
Det spås heller ingen økning i salget fremover, da inflasjon sannsynligvis vil dempe etterspørselen, ifølge analysebyrået LMC Automotive. De påpeker samtidig at det per nå er leveransene som ikke kan holde følge med etterspørselen.
De forventer at salget vil ta seg opp magre 0,4 prosent i løpet av året.
Også her til lands har nybilsalget gått ned. I den siste månedstatistikken fra Opplysningskontoret for Veitrafikken (OFV), går det frem at nybilsalget i årets tre første måneder, gikk ned med 10,9 prosent sammenlignet med fjoråret.
Det tok seg imidlertid opp i mars, med en økning på 6 prosent. Mye av dette skyldes en båtlast med Teslaer, som klappet til kai i Norge. Dette førte også til en rekordhøy elbilandel denne måneden.

Båtlast berget topplassering
Tilpasser seg
Direktør i OFV, Øyvind Solberg Thorsen vil ikke svartmale situasjonen for det norske markedet, selv om det er nedgang i Europa.
– I en periode vil leveringskapasitetene vil være noe begrenset med tanke på krigen og coronasituasjonen i Kina. Det er vanskelig å skaffe halvvledere og skip til å transportere. Men del av produsentene er i ferd med å stable på beina løsninger med tanke på krigssituasjonen, sier han.

– Vår erfaring er at bransjen er flinke til å tilpasse seg. Vi er ikke bekymra, og bilbransjen har en stor ordrebank. Vi tror på gode leveringer i andre halvår. Det har vi fått signaler om fra Bilimportørenes Landsforening.
Når det gjelder inflasjon som kan dempe etterspørselen, peker Thorsen på at høyere priser på energi og drivstoff, samt regjeringens varslede momsinnførsel på elbiler kan spille inn.
– Samtidig er det god økonomi blant nordmenn, så vi tror ikke på en så stor virkning slik ting er per nå, sier han.