Ladbare hybrider

Bilsjef ut mot ladbare hybrider

- Ladbare hybridbiler har gårsdagens teknologi. Vi har ikke brukt for disse bilene og myndighetene bør fjerne avgiftsfordelen disse har.

GAMMELDAGS: Ladbare hybrider har gammeldags teknologi. Avgiftsfordelen på disse er et hinder på veien for å nå målet om bare å selge nullutslipps-biler i 2025, mener sjefen for Norges største bilimportør, Ulf Tore Hekneby. Foto: Rune Korsvoll
GAMMELDAGS: Ladbare hybrider har gammeldags teknologi. Avgiftsfordelen på disse er et hinder på veien for å nå målet om bare å selge nullutslipps-biler i 2025, mener sjefen for Norges største bilimportør, Ulf Tore Hekneby. Foto: Rune Korsvoll Vis mer
Publisert

Kraftsalven mot de ladbare hybridene kommer fra sjefen for Norges største bilimportør, Ulf Tore Hekneby i Harald A. Møller.

Han har selv ladbare hybrider blant sine modeller, både i Audi, Skoda og Volkswagen. Likevel mener han at dette er biler norske bilkjøpere ikke trenger.

- Det er ikke behov for ladbare hybrider når vi ser dagens utvalg elbiler på tvers av alle merker. Elbilene er store nok, effektive nok og tilgjengelige nok til at de ladbare hybrid-modellene er overflødige. Ladbare hybrider er gårsdagens teknologi, sier Hekneby.

Må fjerne avgiftsfordelen

Han har forståelse for at enkelte produsenter fortsatt ivrer etter å kunne selge ladbare hybrider, men mener at kundene virkelig ikke trenger disse bilene.

- Den gunstige ordningen for ladbare hybrider er et hinder på veien mot 2025, når myndighetene har bestemt at det bare skal selge nye biler med nullutslipp i Norge. Vi ber derfor myndighetene fjerne vektfradraget som disse bilene nå har i avgiftssystemet, sier Hekneby.

TORDNER MOT LADBARE HYBRIDER: Ulf Tore Hekneby er sjef for Norges største bilimportør. På et Zero-arrangement under Arendalsuka i dag, ber han myndighetene fjerne avgiftsfordelen til de ladbare hybridene. Foto: Harald A Møller
TORDNER MOT LADBARE HYBRIDER: Ulf Tore Hekneby er sjef for Norges største bilimportør. På et Zero-arrangement under Arendalsuka i dag, ber han myndighetene fjerne avgiftsfordelen til de ladbare hybridene. Foto: Harald A Møller Vis mer

Flere avgiftsfordeler

I tillegg til vektfradraget, har ladbare hybrider momsfritak i forbindelse med privatleasing. De har dessuten et oppgitt forbruk som ligger langt under det de fleste eiere opplever i virkeligheten på norske veier. Det betyr at de heller ikke har CO2-avgift slik som andre bensin- eller dieselbiler. Til sammen gir dette store avgiftsfordeler for de ladbare hybridene.

FLERE MODELLER: Både Audi, Volkswagen og Skoda har hatt og har flere ladbare hybridmodeller i salg. Foto: VW
FLERE MODELLER: Både Audi, Volkswagen og Skoda har hatt og har flere ladbare hybridmodeller i salg. Foto: VW Vis mer

Et hinder mot null-utslipp

- Den gradvise innføringen av moms for elbiler starter 1. januar. Det kan potensielt påvirke innspurten på vei mot å lykkes med 2025-målet om bare nullutslipps-biler. Rene bensin- og dieselbiler er allerede marginalisert og selger lite i Norge. De ladbare hybridene er fortsatt til en viss grad en utfordrer til elbilene i nybilsalget, sier Hekneby.

Så langt i år er det solgt rundt 7300 ladbare hybrider i Norge.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer