VW ID Space Vizzion i 2023

Blir første el-stasjonsvogn

Om et par år kan Volkswagen være det første merket som lanseres elektrisk stasjonsvogn. Og den skal få heftig rekkevidde.

ENDELIG ELEKTRISK STASJONSVOGN: Mange familier kunne hatt godt av en stasjonsvogn i elektrisk utgave. Nå ser det ut til at Volkswagen skal bli først, med ID Space Vizzion - som muligens kan få navnet ID.6 når den kommer i 2023. Illustrasjon: Volkswagen
ENDELIG ELEKTRISK STASJONSVOGN: Mange familier kunne hatt godt av en stasjonsvogn i elektrisk utgave. Nå ser det ut til at Volkswagen skal bli først, med ID Space Vizzion - som muligens kan få navnet ID.6 når den kommer i 2023. Illustrasjon: Volkswagen Vis mer
Publisert

Stasjonsvogn med 70 mil elektrisk rekkevidde. Det er musikk i mange nordmenns ører. Og det er hva de kan få, når VW ID Space Vizzion trolig kommer på markedet om et par år.

ID Space Vizzion er det foreløpige navnet på stasjonsvognutgaven av sedanen ID Vizzion. Flere steder, blant annet hos Autocar, omtales disse to bilene som ID.6. Internt kalles den for Aero-B av produsenten.

Ifølge VWs utviklingssjef, Frank Welsch, blir Passats elektriske motsats lansert i 2023 og kunne leveres til kunder samme år.

KONSEPTBIL: Sedan-utgaven VW ID Vizzion, som første gang ble vist i 2018 har dette utgangspunktet. Her mangler det imidlertid blant annet b-stolpe. Illustrasjon: Volkswagen

Ligner Passat

Det er ikke lenge siden vi skrev om at VW Passat, en ordentlig stasjonsvogn-bestselger i Norge, kunne få nytt liv som elbil. Passat vil trolig få leve videre, men Space Vizzion vil være en helt ny modell.

Den vil imidlertid tilsvare Passat i størrelse og samtidig matche det innvendige rommet til storebror Phaeton, som forøvrig er avsluttet. Space Vizzion skal også produseres på samme tyske fabrikk i Embden som Passat og Arteon. Der skal også ID.4 og ID.5 produseres fra 2022, skriver svenske Auto Motor Sport.

STASJONSVOGN: VW ID Space Vizzion skal bli Volkswagens og kanskje første elektriske stasjonsvogn i Norge, uansett merke. Den er ikke veldig ulik resten av ID-familien. Illustrasjon: Volkswagen

Fristende specs

Ifølge Autocar er det relativt mye som er kjent om ID Space Vizzion. Blant annet skal den bygges på samme plattform som ID.3, ID.4 og ID.5 (MEB).

Bakhjulsdrift skal bli standard, mens en firehjulsdrevet GTX-modell vil bli lansert som et sporty alternativ. Sistnevnte skal kunne gjøre 0-100 km/t på 5,6 sekunder. Førstnevnte på 8,5 sekunder. Disse tallene siteres Frank Welsch.

For å kunne nå 700 kilometers rekkevidde må det også en stor batteripakke til. Det største alternativet som tilbys er 84 kWt, ifølge utviklingssjefen. Til sammenligning er dagens ID.3-pakke på maks 77 kWt.

Bilene er imidlertid bygd på samme MEB-plattform. For å få plass til mer batteri er akselavstanden økt, for å få mer batteri i «gulvet». Welch mener også at den økte rekkevidden kan takkes mer effektive battericeller og redusert rulle- og luftmotstand.

På toppen av det hele skal bilen kunne hurtiglades i en fart på hele 200 kW. Det vil i så fall tilsvare oppimot 23 mil lading på 10 minutter.

ID-familien vokser

Volkswagens nye helelektriske familie har fått betegnelsen ID. I år har første familiemedlem kommet, i form av VW ID.3. Kompaktbilen har raskt gått til topps på den norske registreringsstatistikken, til tross for en del mangler og advarsler.

Mye av det den har blitt kritisert for er imidlertid ting Volkswagen har lovet å rydde opp i. Alt i alt er ID.3 er god bil, men den er ingen stor bil eller en SUV, som nordmenn beviselig har lagt sin elsk på.

Der kommer VW ID.4 inn i bildet. Det er en mindre elektrisk SUV som kommer til Norge i løpet av 2021. Senere vil bekreftede ID.5 - tidligere kjent som ID Crozz - også lanseres.

Likevel er det naturligvis ikke nok for VW med bare disse tre elbilene på markedet.

Konkurranse?

Foreløpig er det ikke lansert én eneste helelektrisk stasjonsvogn. VW ID Space Vizzion kan dermed raskt bli den aller første på markedet, når den kommer om et par år.

ID Vizzion skal imidlertid konkurrere med Mercedes-Benz EQE og BMW i4, men ikke som stasjonsvogn. Ifølge redaksjonssjef Fred Magne Skillebæk i Elbil24 er det én potensiell kandidat.

– Det er en MG 5 som kanskje er på vei, men det er ikke avklart om den kommer til Norge ennå, forteller han til Dinside.

Så får vi vente og se hva som skjer. Trolig vil det også komme helelektriske stasjonsvogner på markedet.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer