Volvo har solgt 13 711 eksemplarer av XC90 i Norge. Gjennom to generasjoner har dermed svenskene hatt stor suksess med den store SUV-en her til lands, som godt kan kalles for en Norges-favoritt.
Skroter hybrid
Spesielt da andre generasjons ladbare hybrid, kalt T8, kom ufortjent bra ut av den norske avgiftskarusellen gikk salget som varmt hvetebrød i de litt mer bemidlede kretsene av befolkningen.
Til tross for ekstra høy vekt (grunnet elbatteriet) og kort elektrisk rekkevidde ble nemlig Volvo XC90 T8 en avgiftsvinner på det norske markedet. Det førte til at mange så sitt snitt til å få en stor premiumbil til en relativt «rimelig penge».
I utgangspunktet hadde Volvo varslet at også tredje generasjon av SUV-kongen deres ville komme i en ladbar hybrid-versjon. Men disse planene er nå skrotet. Ifølge flere medier ser svenskene nå på ladehybrider som en bestått overgangsfase, og at Volvo nå er klare for å øke elbil-trykket ytterligere.
Går foran
Det svenske nettstedet recharge.se skriver at nye XC90, på lik linje med de to forrige generasjonene, vil være først ute på ny plattform (SPA2), før andre biler i 60- og 90-serien vil følge etter - mest sannsynlig sedaner (S-serien), stasjonsvogner (V-serien) og SUV-er (XC-serien).
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger