Ny Volvo XC90 i 2022

Blir ren elbil

Volvo har oppsiktsvekkende nok bestemt seg for at den populære SUV-en XC90 bare skal bli elektrisk.

BLIR KUN ELEKTRISK: I et «skjult» innlegg melder Volvos utviklingssjef at neste års Volvo XC90 kun blir å se som elbil. Dermed kan de se ut til at merket blir helelektriske lenge før lovnaden om å bli det innen 2030. Foto: Virginia Mayo / NTB
BLIR KUN ELEKTRISK: I et «skjult» innlegg melder Volvos utviklingssjef at neste års Volvo XC90 kun blir å se som elbil. Dermed kan de se ut til at merket blir helelektriske lenge før lovnaden om å bli det innen 2030. Foto: Virginia Mayo / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Volvo har solgt 13 711 eksemplarer av XC90 i Norge. Gjennom to generasjoner har dermed svenskene hatt stor suksess med den store SUV-en her til lands, som godt kan kalles for en Norges-favoritt.

Skroter hybrid

Spesielt da andre generasjons ladbare hybrid, kalt T8, kom ufortjent bra ut av den norske avgiftskarusellen gikk salget som varmt hvetebrød i de litt mer bemidlede kretsene av befolkningen.

Til tross for ekstra høy vekt (grunnet elbatteriet) og kort elektrisk rekkevidde ble nemlig Volvo XC90 T8 en avgiftsvinner på det norske markedet. Det førte til at mange så sitt snitt til å få en stor premiumbil til en relativt «rimelig penge».

I utgangspunktet hadde Volvo varslet at også tredje generasjon av SUV-kongen deres ville komme i en ladbar hybrid-versjon. Men disse planene er nå skrotet. Ifølge flere medier ser svenskene nå på ladehybrider som en bestått overgangsfase, og at Volvo nå er klare for å øke elbil-trykket ytterligere.

HELELEKTRISK: Volvo har startet produksjonen av sin første helelektriske bil, og de første bilene ankommer Norge allerede i år. Video: Volvo Vis mer

Går foran

Det svenske nettstedet recharge.se skriver at nye XC90, på lik linje med de to forrige generasjonene, vil være først ute på ny plattform (SPA2), før andre biler i 60- og 90-serien vil følge etter - mest sannsynlig sedaner (S-serien), stasjonsvogner (V-serien) og SUV-er (XC-serien).

«Bilene på den tidligere kjente SPA2-plattformen vil kun være rent elektriske, og i stedet for å være «2» av SPA-plattformen vil de være «1.0» av vår framtid», skrev faktisk utviklingssjef Henrik Green i Volvo Cars i et innlegg kalt «1.0» på Linkedin, allerede i sommer.

Utviklingssjef Henrik Green i Volvo varslet elbilsatsningen på nettstedet Linkedin allerede i sommer. Skjermdump: Linkedin
Utviklingssjef Henrik Green i Volvo varslet elbilsatsningen på nettstedet Linkedin allerede i sommer. Skjermdump: Linkedin Vis mer

Forklarer mye

At Volvo endrer strategi kan forklare mye - spesielt hvorfor tredje generasjon XC90 blir forsinket med omtrent ett år.

Samtidig reageres det på hvorfor ikke svenskene har gått ut med brask og bram, og ropt at «nå går vi all-in på elbiler!», i stedet for en «skjult» melding på Linkedin. Årsakene kan være mange - kanskje en ufullkommen elbilplattform, siden utviklingen av nye ladbare hybrider hadde kommet veldig langt da det ble dratt i håndbrekket.

Det ser i alle fall per nå ut som at Volvo vil bli helelektriske i god tid før lovet, i 2030. Og nye og elektriske Volvo XC90 kan komme allerede til sommeren (2022).

POPULÆR: Volvo XC90 er en stor og populær SUV, som for noen år siden ble kåret til Årets bil i Norge.
POPULÆR: Volvo XC90 er en stor og populær SUV, som for noen år siden ble kåret til Årets bil i Norge. Vis mer

50% bedre batteri

Volvos andre generasjon elbiler skal likevel få batterier med omtrent 50 prosent høyere energitetthet, sammenlignet med dagens Recharge-modeller (XC40 og C40).

Nettstedet Recharge (må her ikke forveksles med Volvos elektriske serie for biler) skriver også at bilene skal ta sikkerheten et nytt skritt fremover. Neste XC90 vil nemlig ha en lidar-sensor i taket, som skal gi et tredimensjonalt bilde av trafikken.

I tillegg lover de mer avanserte selvkjørende systemer og mulighet for å bruke bilen som kraftreserve - etterlengtet når strømprisene er så høye som de er i Norge nå om dagen.

Snart enda en generasjon

Hjulene begynner allerede å gå veldig fort for Volvo, for allerede på midten av 2020-tallet skal tredje generasjon elbiler ut på markedet. Og her skal både plassutnyttelse og batteriteknologi ha utviklet seg kraftig. For denne plattformen vil være rendyrket for elbiler - i motsetning til andre generasjon som nå er på vei.

– Ved å forenkle design og integrering av battericellene våre, kan vi redusere vekten og maksimere innvendig plass. Dette muliggjør igjen store forbedringer når det gjelder batterikapasitet, rekkevidde og ladetid, sier Henrik Green ifølge det svenske nettstedet.

Hemmelighetsfull

Volvos intensjon er i utgangspunktet å ha vist fram syv helelektriske biler innen midten av 2020-tallet, inkludert allerede lanserte XC40 og C40. PR- og kommunikasjonssjef Erik Trosby i Volvo Car Norway er imidlertid ganske ordknapp når det kommer til nyheten om at nye XC90 ikke blir å se som hybrid likevel.

– I tillegg til XC40 og C40 har vi bekreftet at vi vil lage en helelektrisk versjon av XC90 på SPA 2-plattformen, samt en størrelsesmessig mindre bil på SEA-plattformen til Geely (kinesisk Volvo-eier, red. anm.). Detaljer om modeller utover det vil bli bekreftet på et senere tidspunkt, sier Trosby til Din Side.

– Norske kunder har veldig mange spennende modeller å se fram til. De vil komme i flere ulike størrelser - fra små biler til store familiebiler og alt mellom.

Erik Trosby er pr- og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway.
Erik Trosby er pr- og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway. Vis mer

Norge prioriteres

Erik Trosby legger imidlertid til at neste generasjon helelektriske biler fra Volvo vil starte med etterfølgeren til XC90, en stor SUV som kun vil være helelektrisk.

Det kan dermed virke som det er samme bil det snakkes om. Tilgangen på elbilene er det forøvrig for tidlig for importøren å snakke konkret om. Det samme gjelder ankomsten til nye XC90, som han bekrefter at blir vist fram første gang neste år.

– Norge er imidlertid et av de ledende Volvo-markedene i verden, når det kommer til elektrifisering, og vi vil fortsatt være et prioritert marked, slår PR- og kommunikasjonssjefen fast.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer