BMW 5-serie stasjonsvogn

Hvis det er sportslighet og kjøreegenskaper du er ute etter, er det ingen andre valg. 5-serien overbeviser også som stasjonsvogn.

Publisert
Sist oppdatert
BMW 5-serie stasjonsvogn

BMW 5-serie stasjonsvogn

  1. Store bilder
BMW 5-serie stasjonsvogn
BMW 5-serie stasjonsvogn
BMW 5-serie stasjonsvogn
BMW 5-serie stasjonsvogn


MÜNCHEN (DinSide Motor): Fra den dagen vi kjørte den nye 5-serien første gang, har svært mange andre biler fremstått som gammeldagse. Det er på kjøreegenskaper at 5-serien flyttet grenser for hvor god en så stor og tung bil kan bli å kjøre. Det var særlig Active Steering (hastighetsavhengig hjulutslag) og Dynamic Drive (hydrauliske krengningsstabilisatorer) som gjorde kjøreopplevelsen til noe helt utenom det vanlige.

Stor

I forhold til den utgående modellen har den nye stasjonsvogna vokst i alle retninger. Den har blitt 3,8 centimeter lengre, 2,3 centimeter høyere og 4,6 centimeter bredere. Den totale lengden på bilen er 4,84 meter. Plassen i bagasjerommet har også økt. Med bakseteryggen oppe hadde den gamle 410 liter, mens det nå har blitt 500 liter. Med bakseteryggen lagt ned har volumet steget fra 1.525 liter til 1.615 liter. Til tross for at den har blitt større og fått mye nytt under skallet, har ikke vekten økt. Vekten har faktisk falt med opptil 50 kilo avhengig av modell og utstyrsnivå. Dette er en trend til etterfølgelse.

Lure løsninger

Bagasjerommet har vokst, men er også utstyrt med lure løsninger. Som ekstrautstyr kan du få en knapp på nøkkelen til å åpne luken med. Bagasjeromsskjuleren hever seg da også opp slik at man lett får tak i det som ligger bak. Luken kan også lukkes med en knapp. Hvis man skal frakte lange gjenstander, eller kaste inn noen småting, kan ruten i bakluken også åpnes. Gulvet i bagasjerommet er en luke du kan åpne. Den blir holdt oppe av små dempere som letter tilgangen til en rekke små "smuglerom" under golvet.

Alt utstyr

Vi kjørte biler med alt utstyr, inkludert Active steering, Dynamic Drive, Head-Up Display og Adaptive kjørelys, fartsholder med radar, navigasjon samt en masse andre ting. Det er vel og bra og noe av det som nok en gang gjorde inntrykk var styringen og anti krenge-systemet. Det gjør at dette blir noe helt spesielt å kjøre, og bilen virker både lett og responsvillig. Siden vi hadde motorveier uten fartsgrenser rett utenfor teltet vi hentet bilene i, fikk vi også sjekket toppfarten på bilene. Fartspotensialet i 545i er en ting. Den er omtrent som forventet med 333 hestekrefter og 450 newtonmeter. Den trekker ganske greit til 250 kilometer i timen. Vi ble derimot mer imponert av over ytelsene til 530d, selv om vi har kjørt den før i mer moderate former. Den trekker greit nåla til 240 kilometer i timen. Se det siste bildet i fotoalbumet og legg samtidig merke til at dette er i femtegir. I sjette gir lå turtallet omtrent på 4.000 omdreinger i 240 kilometer i timen.

Motorer ved introduksjon

De motorene som kommer først er 525i (192 hk/245 nm), 545i (333hk/450 nm), 525d (177 hk/400 nm) og 530d (218 hk/500 nm). I god lanseringsånd fikk vi kun tilgang til sterkeste dieselmotor og sterkeste bensinmotor. Senere kommer også 530i og 520i. Det kommer også en 535d. Mer om dette, priser og ytelser finner du i denne artikkelen.

Konkurrenter

Er det stasjonsvogn som gjelder, har 5-serien akkurat nå én konkurrent. Det er Mercedes E-klasse. Nåværende Audi A6 henger ikke med her. Da må du vente til neste år da nye A6 kommer som stasjonsvogn. På bensinmotorene ligger 5-serie en del lavere enn E-klasse i pris. En 525i koster 598.000 og E240 koster 642.900. En 545i koster 1.096.000 og E500 koster 1.149.300 kroner. Mercedes-motorene på de sammenlignede modellene har også mindre effekt enn BMW. På dieselsiden ligger en 530d på en utropspris på 730.000 kroner og E320 CDI koster 776.600 kroner. En 525d starter på 600.000 og en E270 CDI koster 672.900 kroner. Her også ligger Mercedes litt lavere i effekt. Alle prisene er med automatgir.

Store bilder finner du her.

Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder


  • Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer