(LAS VEGAS:) For ganske nøyaktig ett år siden avduket BMW konseptbilen Vision iNext, et elektrisk SUV-konsept som kommer allerede i 2021. I mars fikk vi sett den etterlengtede elektriske iX3 på Genève-messen, og i Frankfurt i oktober fikk vi sett Concept 4.

Torsdag åpnet salget
Noen spådde at det kunne være en produksjonsklar iNext under duken på pressekonferansen på CES 2020, men nei. Det vi fikk var ikke en bil engang, det var en boks. Eksteriør skulle ikke være tema.
Det vi fikk var et konsept-interiør som bryter helt med tradisjonen. BMW viste oss noe som skal spille på sansene og er totalt adskilt fra bilen slik vi kjenner den i dag. BMW i interaction EASE som du kan lese om her:
Nye «buzzword»
Dermed har BMW tatt et skritt bakover for å kunne tenke utenfor boksen. For én ting er klart: Skal du ikke kjøre bilen selv, må bilprodusentene finne på noe annet om turen fra A til B skal være noe å glede seg til. Derfor starter de med interiøret.

BMW tolker en autonom fremtid som en mulighet til å øke luksusfaktoren, samtidig som det åpner for et hav av teknologiske muligheter.
Bilprodusenten bruker emneknaggen «changeyourperception» i sosiale medier, og «holistic», helhetlig, ble nevnt utallige ganger under pressekonferansen. I grunn er ikke dette noe vi har ikke har vært borti før. Det at bilen i fremtiden skal være en intuitiv forlengelse av ditt hjem og gjenspeile dine preferanser.
BMW hadde ikke begrenset seg til en statisk, utopisk konseptbil for en verdenspresse med jetlag å drømme seg bort i. På CES fikk vi teste fullt fungerende konseptbiler med elementer av det vi ble presentert med fra i Interaction EASE.

Ny SUV fra Toyota
Fokus på luksus
BMW har ombygd interiøret til 20 i3-biler og døpt dem om til BMW i3 Urban Suite. Med disse ønsket BMW å vise en mobilitetsopplevelse skreddersydd etter dine behov med komfort i fokus.
Holger Hampf, designsjefen for BMW Design Works er fortsatt opptatt av å referere til boutique-hoteller i sin beskrivelse av inspirasjonen bak designen på interiøret. Det forklarer mye av den utradisjonelle stilen i i3 Urban Suite.
Passasjersetet foran er byttet ut med en justerbar hvilepute for beina. Benkesetet bak er erstattet med et enkelt sete, selvsagt med stilen på noe du finner i resepsjonen på et hipsteraktig boutique-hotel. Ved siden av baksetet har konseptet en benk med koppholder, ladepunkter, betjeningsknapper til infotainmentsystemet og en bordlampe (ja, du leste riktig). Litt komisk, men dette skal bidra til at interiøret oppleves mer som ditt hjem og gjør omgivelsene mer avslappende.

Skjerm i taket
I taket er det montert en skjerm slik at du kan se film, ha videokonferanser og liknende under turen. Skjermen er montert ute av syne for sjåføren for å opprettholde personvern. 5G-teknologi i bilen skal sikre feilfritt nettverk uten hastighetsbegrensning.
Et spesielt lydanlegg skaper en personlig lydsone, slik at du kan være akustisk adskilt fra sjåføren. Dette fikk vi ikke testet, siden vi fant ut at vår sjåfør var en testsjåfør for BMW M-divisjonen. Han var mye mer spennende å snakke med enn å ringe til kona.
Alt av interiør er laget av miljøvennlige og bærekraftige materialer. Teppene er av en type stoff som kan resirkuleres uendelige mange ganger. Dermed blir det full godkjenning hos trestammeklemmere.

20 slike i3-biler rullet rundt på CES, og turene kunne bestilles via egenutviklet app fra BMW. I tillegg til disse hadde BMW en i3 Urban Suite som var selvkjørende på et lukket område. Autonom var den ikke, kjøreruten var forhåndsinnstilt, men det ga oss en forsmak på hvordan bilen oppleves som selvkjørende.
Kan være inne på noe
At interiørdesign skulle ligne et boutique-hotel var for oss ikke akkurat en revolusjonerende opplevelse. BMW brukte den samme inspirasjonskilden med Vision iNext for et år siden. Bilbestilling via en app er heller ikke noe nytt, men å få teste det i praksis oppleves som et herlig avbrekk fra det tradisjonelle bilinteriøret slik vi kjenner det i dag.
Det skal litt mer til enn en bordlampe før vi blir overbevist, men vi liker tankegangen.

Det vi er overbevist om er hvor bra i3 fungerer som en luksusdrosje. Uten forseter får du et hav av plass, og med coach-dører får du større åpning til bilen enn med en limousine. BMW har ingen planer om å sette i gang per i dag. Det er synd, for i3 virker som en knallbra limousinedrosje. Noe vi kan glede oss til, er at noe av dette kommer i produksjonsbiler fra BMW allerede til neste år.

Øker rekkevidden
Deler informasjon
5G-teknologi kommer i iNext-modellen som forventes i midten av 2021. Utenom filmer og videokonferanser, åpner 5G, med mye større nettverkskapasitet, dørene til autonome funksjoner som ikke har vært mulig før.
Skal bilene snakke med hverandre, er det essensielt med raskt og sømløst nettverk. BMW har ingen intensjoner om å holde data samlet inn fra 5G for seg selv. Informasjonen samlet inn er allerede tilgjengelig for alle.

- Når det gjelder trafikksikkerhet, har BMW ingen konkurrenter, kun samarbeidspartnere, sier Christoph Grote, Senior Vice President Electronics BMW Group.
Vi skal heller ikke se bort fra at interiøret til iNext bryter med tradisjonen og får en mer organisk stil enn det du får i BMWs biler i dag. Kanskje BMW må endre slagordet fra «the ultimate driving machine» til «the ultimate comfort machine».
Dette gleder vi oss til, bare så lenge de dropper bordlampa.
Reiseomkostningene til denne reportasjen er dekket av importøren. Les mer her.
