Her er den altså, den første nye 8-serie siden den første modellrekken med det navnet stille vandret heden ved årtusenskiftet. Konseptbilen som ble vist for et drøyt år siden var noe mer dristig i designen, men i store trekk kjenner vi igjen grunnidé - og linjeføring.
Det dreier seg altså om et aldri så lite comeback for BMW’s flaggskipserie fra 90-tallet.
Den norske importøren blir nærmest lyrisk i sin beskrivelse av begivenheten:

BMW 8-serie kommer - Gran Lusso Coupé viste veien
– Første generasjon BMW 8-serie er i dag en moderne klassiker, en bil som vekker begjær og følelser blant våre mange entusiaster. BMW Z8 og BMW i8 har båret 8-tallet videre, og nå er en ny legende klar; en helt ny generasjon BMW 8-serie Coupé, sier kommunikasjonsdirektør i BMW Norge, Marius Tegneby.
8-tallet skal ifølge produsenten være et symbol på det ypperste BMW kan tilby innen sportslighet og eksklusivitet. For et år siden ble den tidligere nevnte konseptbilen, BMW Concept 8-serie, avduket på den eksklusive bilutstillingen Concorso d’Èleganza Villa d’Èste i Italia.
Den nye toppmodellen har nettopp hatt sin verdenspremiere på racingbanen Le Mans i Frankrike. Det er ikke helt tilfeldig. Helt nye BMW 8-serie Coupé er nemlig utviklet side om side med racingbilen BMW M8 GTE, som deltok i klassen LMGTE Pro i årets utgave av det 24 timer lange utholdenhetsløpet Le Mans.

Der lå de to bilene som deltok en stund i topp-tre, men hadde noen uhell underveis. Den en ene bilen kom til slutt på en 12. plass i klassen, mens den andre var innblandet i en kollisjon og måtte bryte.
Både racingbilen og den nye serieproduserte 8-serien til BMW har en rekke felles karaktertrekk, med lavt tyngdepunkt, velbalansert vektforhold, lettvektskonstruksjon med aluminium, magnesium og karbonforsterket plast for å nevne noe.

Eksteriøret: Raske, sofistikerte linjer Helt nye BMW 8-serie Coupé har et ytre som etter vår mening er mer vellykket enn forgjengerens. Den har utvilsomt et sportslig og elegant uttrykk – uansett hvilken vinkel du ser bilen fra.

Vi kjører BMW med laserlys
Nyregrillen er generøst dimensjonert og trukket nedover mot store luftinntak i fronten. Dette gir den nye kjøremaskinen et lett gjenkjennelig utseende i kombinasjon med de smale frontlyktene - ikke fullt like smale som på konseptbilen, riktignok.
For øvrig kan den leveres med BMWs laserlys, som kan lyse opp mot 600 meter med fjernlyset på. Sideprofilen domineres av det lange panseret, korte overheng og en fallende taklinje ned mot bagasjelokket, mens taket utmerker seg med en «double bubble»-form, som sender tankene i retning av klassiske racingbiler.

Sett bakfra preges designen av horistontale linjer og skarpe vinkler i støtfanger og diffuser. Ikke minst ser man hvordan selve coupéen hviler på de kraftige skuldrene. De smale og distinkte baklysene understreker også bilens bredde og sportslige, elegante uttrykk.

Nå gjør BMW det igjen
Bilen er generøst dimensjonert i beste luksus-GT-stil med en lengde på 484 , bredde på 190 og høyde på 134 centimeter. Det hele over 288 centimeter akselavstand.
Sporty luksus
BMW kaller interiørdesignen «ny», men for vår del ser vi det snarere som en nytolkning av tradisjonelle BMW-elementer. Alle linjer i interiøret peker framover og BMW hevder de vil understreke fornyelse også gjennom tydelige kontraster i materialvalget.
Førermiljøet ser velorganisert og ryddig ut på bildene, med betjeningselementer og displayer samlet i egne områder. Det er tydelig at BMW etterstreber en både sportslig og luksuriøs atmosfære.

Sammen med helt nye BMW X5, er nye BMW 8-serie Coupé de to første modellene ut med det nye operativ- og kontrollsystemet iDrive 7.0, og ny digital instrumentering hvor føreren selv kan tilpasse menyer og kontroller etter eget ønske.

I lave hastigheter trenger du ikke å berøre ratt eller pedaler
Sportsseter og interiørdetaljer i skinn er standard. Normalt bagasjeromsvolum på helt nye BMW 8-serie Coupé er 420 liter, og baksetet kan felles ned 50:50 for økt bagasjeromsvolum når det er nødvendig.
Siste skrik i teknologi
8-serie Coupé er bygget for å utnytte all kraft og dynamikk som drivlinjene tillater. Chassis-konstruksjonen er nøye optimalisert med vektreduksjon, lavt tyngdepunkt, vektfordeling og optimal akselavstand og sporvidde, samt stivt karosseri med optimert aerodynamisk design.
Som standard kommer BMW 8-serie Coupé med Adaptive M Suspension med elektronisk kontrollerte dempere, som sikrer svært presis styring. Ved hjelp av Integral Active Steering kan føreren redusere svingradien ved manøvrering i lave hastigheter, samtidig som man vil oppleve mer stabile filbytter i høye hastigheter.

Flust av assistenter
Den nye toppmodellen er, selv om det er en bil man i utgangspunktet skal kjøre aktivt selv, spekket med det siste innen førerassistanse. Disse funksjonene inkluderer aktiv fartsholder med Stop & Go-funksjon, Aktiv filholder og-styringsassistent, nattsyn-assistent og varsling for kryssende trafikk, for å nevne noen.
Driving Assistant og Parking Assistant-pakkene leveres begge som standard. Sistnevnte inkluderer Reversing Assistant (rygge-assistent), som er en minnefunksjon for styring under 35 kilometer i timen, der de siste 50 meterne kan rygges uten at du trenger å holde i rattet.

En racer og en Gran Turismo
Helt nye BMW 8-serie Coupé lanseres først som to modellvarianter, M850i xDrive og 840d xDrive.

13 triks bilfabrikkene bruker for å få lavt oppgitt forbruk
Bensinmotoren i M850i xDrive er en M Performance 4,4 liters V8 twinturbo, mens dieselmotoren i 840d xDrive er en 3 liters rekkesekser twinturbo. Begge motorene leveres med 8-trinns automat som standard.
Motorene er typegodkjente i henhold til den nye WLTP-syklusen og tilfredsstiller ifølge produsenten den nye EU6d-TEMP utslippsstandarden. Det betyr blant annet at partikkelfilter er standard også på bensinmotoren.
Begge motorene leveres med oppdaterte versjoner av sportsautomaten til BMW og av firehjulsdriftsystemet xDrive, tendert mot bakhjulsdrift. M850i xDrive har i tillegg mekanisk differensialsperre som standard.
Basisdata:
Modell: | Effekt: | Dreiemoment: | 0-100 km/t | Toppfart: | Blandet forbruk: | Blandet CO2-utstlipp: |
M850i xDrive | 530 hk | 750 Nm | 3,7 sek | 250 km/t | 1,00 – 1,05 l/mil | 228 – 240 g/km |
840d xDrive | 320 hk | 680 Nm | 4,9 sek | 250 km/t | 0,59 – 0,62 l/mil | 154 – 164 g/km |
BMW 8-serie Coupé får sin internasjonale lansering i november. I løpet av sommeren blir de norske prisene klare og norske BMW-forhandlere vil da åpne for bestilling.
