BMW M6 kabriolet

BMW er i full sving med flere M-modeller. Nå er det M6 kabriolet som står for tur. Spesifikasjonene blir de samme som for M6 kupé, men vekten på 6-serie kabriolet er truende.

Publisert
Sist oppdatert

Salget av de nye M5- og M6-modellene til BMW går strykende. Salget nærmer seg 20 biler og det er mye når man tenker på at dette er kjøretøyer med over 500 hestekrefter og som koster mellom 1,5 og 2 millioner kroner.

Kabriolet

I likhet med de to andre motoriseringene på 6-serien vil også M6 bli levert som kabriolet etter hvert. Bildene våre tyder i hvert fall på det. I dag finnes 6-serie kabriolet med to motorer. Det er 630Ci som har 258 hestekrefter og toppmodellen så langt 645Ci med 333 hestekrefter. M6 kupé ble vist på bilutstillingen i Geneve i år, og nå kommer bildene av kabrioletutgaven. Spesifikasjonene på kabrioleten blir omtrent de samme som for kupé, det vil si 5-liters V10-motor med 507 hestekrefter ved 7.750 omdreininger og 520 newtonmeter ved 6.100. Kabrioleten får også den samme girkassen (SMG) som kupé med syv gir.

Blir tung

Vekten på 6-serie kabriolet er ett tema. 645 kabriolet veier for eksempel 200 kilo mer enn en 645 kupé. Det øker tallet fra 0 til 100 fra 5,8 sekunder til 6,2 sekunder. Vi har kjørt begge bilene og det merkes. Hvis det samme skjer med M6 vil vekten øke fra 1.785 kilo til 1.985 kilo. Da blir ikke racet fra 0 til 100 gjort unna på 4,6 sekunder, men nærmere 5 sekunder. Det høres kanskje ikke ut som en katastrofe, men biler som klarer 0 til 100 på 5 sekunder finnes det flere av. Porsche 911 Carrera S kabriolet med 355 hestekrefter klarer det på 4,9 og den vil nok koste en snau halv million mindre enn en M6 kabriolet.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.