Det er allerede et år siden vi omtalte konseptbilen BMW Concept Z4 i anledning av at den ble avduket på den prestisjetunge bilutstillingen «Concours d’Elegance» på Pebble Beach i Monterey i California.
Som vi annonserte da, var det bare et spørsmål om tid før bilen folk faktisk vil kunne kjøpe, skulle komme – og nå er tiden kommet. Også denne gang finner verdenspremieren sted på den amerikanske vestkysten, og det er i anledning avdukingen av en eksklusiv førsteutgave av nye BMW Z4 – som for øvrig er en helt ny modell og ingen videreutvikling av den utgående roadsteren.

Eksklusiv førsteutgave
Bilen som nå avdukes på Peeble Beach kaller BMW «toppen av kransekaka» - i form av en første smakebit, nemlig BMW Z4 M40i First Edition, en spesialutgave som bare vil produseres i et svært begrenset opplag.

TEST: Audi TT
Den norske importøren har forventninger til nykommeren:
– Den nye generasjonen BMW Z4 tar det klassiske roadsterkonseptet inn i en ny tid. Klassiske proporsjoner møter ny design, mer sportslighet, mer luksus og mer teknikk. Selvsagt krydres det hele med en ekstra dose kjøreglede, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.


Klassisk oppskrift – moderne innpakning

TEST: Nye X2 er først og fremst kul
Designmessig vil BMW-kjennere nikke anerkjennende, og bilhistorikere vil kjenne igjen elementer fra klassikere som BMW 328 Mille Miglia, BMW 507 og den senere BMW Z8. De var alle bygget etter en oppskrift med et langt panser, korte overheng, lavt tyngdepunkt og kalesje i stoff.
Den helt nye generasjonen BMW Z4 er dermed intet unntak fra historien, men snarere, ifølge den bayerske produsenten selv, en redefinisjon av roadster-begrepet. De skarpe linjene i designen og den digitale instrumenteringen i interiøret er noen av elementene som vitner om en ny generasjon.

Rekkesekser
Under panseret på BMW Z4 M40i First Edition sitter den kraftfulle 3-liters bensinmotoren vi kjenner fra andre modeller som eksempelvis 540i, med seks sylindre i rekke. Den yter 340 hestekrefter og sprinten fra 0-100 km/t skal ifølge produsenten gjøres unna på 4,6 sekunder. Sportsunderstellet med elektronisk styrte dempere kombineres med en helt nyutviklet frontaksel og en elektronisk sperre i differensialen på bakakselen.
Vektfordelingen er - selvfølgelig - balansert 50:50 mellom for- og bakakselen. På typisk BMW-vis, annonseres like selvsagt at målet er at den nye modellen skal ta posisjonen som den mest kjøreglade roadsteren i segmentet. Det skal sies at utenom den aldrende Mercedes SLC Roadster og Audi TT, har den ingen åpenbare direkte konkurrenter…


På hemmelig Norgesbesøk
Senere i september slippes mer informasjon (modellvarianter, tekniske data etc.) om den nye generasjonen BMW Z4. Den nye roadsteren er også en av nyhetene som vises på den internasjonale bilutstillingen i Paris i oktober. I løpet av høsten åpnes det for bestilling, og lanseringen starter i første kvartal neste år. Det blir allikevel ikke første gang helt nye BMW Z4 får norsk asfalt under hjulene:
– Før BMW Z4 M40i First Edition satt kursen mot den amerikanske vestkysten, var den innom norsk kystlandskap – i all hemmelighet. Ta en god kikk på noen av bildene, avslutter Marius Tegneby.
