Det ser tilsynelatende ut som om en samlet bilbransje er i elbiltåke akkurat nå, men det er ikke helt tilfellet. For selv om vi trodde hydrogen var dødt som drivmiddel for kjøretøy, er det en ganske stor enighet blant de store bilprodusentene om at hydrogen er bedre enn ren elektrisitet i de større bilene som tradisjonelt har høyt forbruk og er de foretrukne på lengre reiser.
Toyota lengst fremme
Toyota er de som har hatt størst tro på hydrogen og har hatt biler i markedet lenge. De presenterte nylig nye Mirai, der den vesentlige endringen var segmentet. Nå er den plassert i luksussegmentet og er blitt en stor og langt lekrere vogn.
De er også helt krystallklare på at hydrogen er veien å gå for tungtransport dersom den skal elektrifiseres, ikke batterier. OG da vil infrastrukturen for tanking tvinges på plass.
Også Hyundai Nexo er drevet på hydrogen. De har et samarbeid med Audi om en hybridløsning.
BMW viste BMW X5 NEXT på Frankfurt-messa, og nå kommer de med mer info.
Bygges på dagens X5
Den bygges på samme karosseri som dagens X5, med enkelte kosmetiske endringer for å markere at den er elektrifisert.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger