Tidligere har M-versjonene vært forbeholdt de sportsligste bilene i BMWs modellutvalg. Nå kommer det også M-utgaver av SUVene X5 og X6. Det betyr tøffere styling, skarpere kjøreegenskaper, og enda større motorer.
V8 turbo
Under panseret sitter det en modifisert versjon av BMWs turboladede V8er på 4,4 liter. I disse bilene yter den hele 555 hestekrefter. Vel så oppsiktsvekkende er det at det maksimale dreiemomentet på 680 newtonmeter faktisk er tilgjengelig hele veien mellom 1.500 og 5.650 omdreininger. Nesten som en el-motor, med andre ord
Firehjulsdrift
Til tross for den høye egenvekten disse bilene har, går 0-100 på 4,7 sekunder. Firehjulsdrift og en sekssteget automatkasse er standard.
Ingen miljøbil
En av de store ulempene med denne typen biler er forbrukstallene. 1,39 liter skal disse bruke på blandet kjøring, hvilket tilsvarer 325 gram CO2. Ikke akkurat det verden skriker etter i disse dager, selv om tallene i forhold til konkurrentene ikke er så ille - uten at det sier all verdens.
Avansert teknologi
Som teknologiske utstillingsvinduer har disse bilene mer å fare med. Både luftfjæring med nivåregulering og aktive dempere med en anti-krengningsfunksjon er standard. Dermed kan bilens oppførsel i større grad kontrolleres, og sjåføren kan velge mellom ulike oppsett avhengig av humør. Også servostyringen og ESP-systemet påvirkes av disse innstillingene.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger