En svært svekket krone vil påvirke nybilprisene i tiden som kommer. Siden årsskiftet er euroen blitt over 20 prosent dyrere mot norske kroner, japanske yen 23 prosent dyrere, mens dollaren koster 25 prosent mer.

Angre bilkjøpet? Det kan bli dyrt
Mitsubishi var den første som varslet justering. Norges mest solgte SUV seks år på rad, Outlander, blir for eksempel 15.000 kroner dyrere.
Nå er det BMW sin tur, og de vil trolig få følge av resten av importørene.
- Fra 1. april vil grunnprisen med alle BMW-modeller øke med 5 prosent, som et direkte resultat av den svake kronekursen, sider Marius Tegneby, informasjonsdirektør i BMW Norge til bransjestedet Bilnytt.no
BMW rammes forholdsvis hardt av en prisjustering. Det er et luksusmerke der prisene allerde er høye. Rigtignok øker andelen av elektrifiserte versjoner i rask takt, noe som senker prisene betraktelig på modellene.

- Til tross for at prisøkningen på 5 prosent i kombinasjon med endringene i kampanjene kan oppleves som betydelige, er det fortsatt langt unna tilsvarende fallet i den norske krona siden midten av februar, i forhold til euro, sier Tegneby.
- Vi har ønsket å finne en balansegang som også tar høyde for at kronekursen vil styrke seg i tiden fremover og ønsker ikke stadig endringer i bilprisene.
Bestilte biler til gammel pris
De som har bestilt bil til og med 31. mars vil få den til gammel pris. De slipper dermed prisoppgangen på 5 prosent.
Stort utvalg
BMW har klatret i det norske markedet de siste årene. Nå ligger luksusmerket som nummer fire på registreringsstatistikken og har solgt 1.637 nye biler de to første månedene av 2020.
Det er elbilen i3 som står for mesteparten av salget, etterfulgt av X5, 5-serie, 3-serie og 2-serie. Felles for alle er at de enten er elektriske eller ladbare.
Den ladbare utgavene av X3 er akkurat kommet på plass og X1 kommer om en måned. Spesielt sistnevnte kommer til å treffe godt i det norske markedet og krype godt oppover på registreringslistene, tror vi.
