– Ja. Dette er det absolutt en bekreftelse på at BMW satser elektrisk.
Det bekrefter kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW Group Norge overfor Dinside.
Det tyske premium-bilmerket BMW dropper snart all produksjon av diesel- og bensin-motorer i hjemlandet. Nå skal det kun bygges elektrisk i Tyskland. Det melder selskapet selv.
Forbrenningsmotorene flyttes utenlands, nærmere bestemt til England og Østerrike.
Storstilt produksjon
I dag produseres det både fire, seks, åtte og tolvsylindrede motorer i München, hvor Bayerische Motoren Werke har sitt hovedkontor. Disse motorene benyttes både av eget brand og av BMW-eide Mini og Rolls-Royce.
I november meldte imidlertid tyskerne at München-fabrikken skal gjøres om for en produksjonslinje med elmotor-produksjon.
Det betyr ikke at tyskerne slutter å lage fossildrevne biler - heller ikke i Tyskland. Det motorproduksjonen vi nå snakker om.

Minis råeste blir elektrisk
Men det skal satses elektrisk.
– I 2023, to år tidligere enn opprinnelig planlagt, vil BMW Group tilby 25 ladbare modeller, hvorav minst halvparten av dem vil være rene elbiler, forteller Marius Tegneby.
Elbiler som snart er på vei fra BMW Group
2020:
- Mini Cooper SE (Oxford, Storbrittania)
- BMW iX3 (Dadong, Kina)
2021:
- BMW iX (Dingolfing, Tyskland)
- BMW i4 (München, Tyskland)
2022:
- Elektrisk variant av en ny generasjon BMW X1 (Regensburg, Tyskland)
2023:
- Elektrisk variant av Mini Countryman (Leipzig, Tyskland)
Ubekreftet:
- Elektriske varianter av ny generasjon BMW 5- og 7-serie (Dingolfing, Tyskland)
PS: De tyske fabrikkene i Leipzig og Regensburg er også i ferd med å klargjøres for produksjon av batterimoduler og høyspennings-batterier fra 2021.
– Innen slutten av 2022 kommer alle de tyske fabrikkene til å bygge minst én elbil, sier styremedlem Milan Nedeljkovic.
Ifølge BMW vil de største motorene, med åtte og tolv sylindre, flyttes til Hams Hall, ikke langt fra Birmingham i Vest-Midlands, sentralt i England. Produksjonen av de resterende forbrenningsmotorene flyttes til Steyr, sentralt i Østerrike.

Slutt på manuelt gir
Ny elektrisk SUV
I forbindelse med omstillingen avslører BMW at de også investerer totalt fire og en kvart milliard kroner (400 millioner euro) på fornying av selskapet fram til og med 2026.
El-SUV-en BMW iX, som nylig ble vist, kommer til å bygges i Dingolfing i Bayern. Der kommer også elektriske versjoner av 5- og 7-serien til å produseres, ifølge Tegneby.