BMW større enn Mercedes i Asia

BMW har ambisjoner om å bli større enn Mercedes-Benz innen 2008 og satser blant annet tungt i de asiatiske markedene. Og i fjor oppnådde BMW et av sine delmål - å slå Mercedes-Benz i Asia.

Publisert
Sist oppdatert

BMW solgte snaue 79.000 biler i Asia i 2003 og slo dermed for første gang Mercedes-Benz, som landet på snaue 77.000 biler. BMW kan først og fremst takke det kinesiske markedet for sin asiatiske suksess. BMW solgte nesten 19.000 biler i Kina i fjor, noe som betyr at det kinesiske markedet nå alene utgjør 25 prosent av BMWs totale salg i Asia. Mercedes-Benz har ikke klart å få like godt fotfeste i Kina, og måtte i fjor nøye seg med et salg på rundt 9.000 biler.

7-serie selger best

Som mange andre europeiske bilprodusenter, har også BMW åpnet fabrikker i Kina. Foreløpig er det kun 3-serie og 5-serie som lages i Kina, men vi ser ikke bort i fra at BMW snart vil starte produksjon av "kinesiske" 7-serier. 7-serie er paradoksalt nok BMWs bestselger i det kinesiske markedet.

VW med 33 prosent markedsandel

Verken BMW eller Mercedes-Benz kan imidlertid måle seg med Volkswagen, som har gjort en enorm suksess i Kina. I fjor solgte Volkswagen nesten 700.000 biler i Kina, noe som gir Volkswagen en markedsandel på utrolige 33 prosent. På andreplass finner vi General Motors, som solgte drøye 200.000 biler i Kina i fjor.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer