
BMW solgte snaue 79.000 biler i Asia i 2003 og slo dermed for første gang Mercedes-Benz, som landet på snaue 77.000 biler. BMW kan først og fremst takke det kinesiske markedet for sin asiatiske suksess. BMW solgte nesten 19.000 biler i Kina i fjor, noe som betyr at det kinesiske markedet nå alene utgjør 25 prosent av BMWs totale salg i Asia. Mercedes-Benz har ikke klart å få like godt fotfeste i Kina, og måtte i fjor nøye seg med et salg på rundt 9.000 biler.
7-serie selger best
Som mange andre europeiske bilprodusenter, har også BMW åpnet fabrikker i Kina. Foreløpig er det kun 3-serie og 5-serie som lages i Kina, men vi ser ikke bort i fra at BMW snart vil starte produksjon av "kinesiske" 7-serier. 7-serie er paradoksalt nok BMWs bestselger i det kinesiske markedet.
VW med 33 prosent markedsandel
Verken BMW eller Mercedes-Benz kan imidlertid måle seg med Volkswagen, som har gjort en enorm suksess i Kina. I fjor solgte Volkswagen nesten 700.000 biler i Kina, noe som gir Volkswagen en markedsandel på utrolige 33 prosent. På andreplass finner vi General Motors, som solgte drøye 200.000 biler i Kina i fjor.
Kinesisk bilindustri sliter
De utenlandske aktørenes sterke posisjon i det kinesiske markedet vil sannsynligvis gå hardt utover kinesiske bilindustri de nærmest årene. Det finnes i dag mer enn 100 kinesiske bilprodusenter, som hvert år taper markedsandeler til europeiske og amerikanske bilmerker.
Store bilder fra vår test av BMW 745i finner du her.
Kilde: Automotive News Europe