Flere bilprodusenter har vært nødt til å tilbakekalle tusenvis av elektrifiserte modeller den siste tiden, på grunn av brannfare ved lading.
I august hadde BMW en tilbakekalling for flere ladbare hybrid-modeller fordi batteriet kunne kortslutte. Da gjaldt det relativt få biler, 4460 biler på verdensbasis.
Men problemene med de ladbare batteripakkene ser ikke ut til å være over ennå, for nå gjelder det hele 26 700 biler fra BMW globalt, på grunn av produksjonsfeil i battericellene.
Det er riktignok bare en tredjedel av bilene som har rukket å nå ut til kunder ennå. For Norges del er det 1.080 biler som er berørt. Av disse er rundt halvparten levert til kunder.
De aktuelle kundene ble varslet digitalt på melding i bilen og digitalt på bilens app 7.10 og får et brev i posten. De får oppfordring til ikke å lade bilene før BMW får kontrollert bilene.
Tilbakekallingen gjelder biler som ble produsert mellom 20. januar og 18. september 2020. En tredjedel av bilene skal allerede ha kommet ut til kundene.
Alle modeller
De ladbare versjonene av BMW X1, X2, X5, X5, 2-serie Active Tourer, 3-serie, 5-serie, 7-serie, i8 samt Mini Countryman, rammes av problemet. Det vil i prinsipp si alle de ladbare modellene BMW har i programmet.
Battericellene er levert av CATL eller Samsung SDI. I noen tilfeller kan feilen gjøre at høyspentsbatteriet kortsluttes, noe som kan lede til brann.
- Ikke lad batteriet
BMW hevder at det bare er risiko for brann dersom batteriet er fulladet, og ber kundene om ikke å lade bilene sine før problemet er løst.