BMW X3 2.0d 177 hk

X3 er blitt en moden kompakt-SUV. Og en ekte BMW. Nå har den kommet med sprek diesel og automat.

Publisert
Sist oppdatert

BMW X3 ble lansert høsten 2003 og lå dermed langt foran konkurrentene når det gjaldt å erobre et segment som har vist seg å være meget lukrativt. Den var ikke mye mindre enn storebror X5, men presenterte seg som noe enklere og mindre kostbar. Et premium-alternativ til de veletablerte kompakt-SUVene var født. Det er først nærmere fem år senere at hovedkonkurrentene fra Tyskland, Audi og Mercedes, plasserer seg i startgropen med sine tilsvar, henholdsvis Q5 (en liten utgave av Q7?) og GLK (en liten utgave av GL - og ikke ML...)

Fornyet i fjor

X3 fikk en oppgradering i fjor, både når det gjelder eksteriør og interiør. Bare kjennere ser forskjell, men innvendig er kvalitetsfølelsen forbedret og kjøreopplevelsen mer raffinert; sportsligheten, som hele tiden har vært en prioritet for BMW, er ivaretatt mens komforten er blitt forbedret takket være et gjennomarbeidet understell og diverse inngrep på detaljnivå.

Mens vi etterhvert stilte oss tvilende til om X3 virkelig gjorde seg fortjent til premium-status før ansiktsløftningen, ble vi overbevist etter de nevnte grepene. Bilen kjører godt, den har et høyt nivå av aktiv og passiv sikkerhet, en kvalitetsfølelse som nå er på høyden og et akseptabelt komfortnivå, selv om den er på den harde siden. Heldigvis tar gode seter av for småstøtene som dempingen lar slippe gjennom.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer