BMW Z8: Til Norge neste år -- med norske deler!

Vi har skrevet om den før, men ser ingen grunn til å stoppe med en gang. Og neste gang vi skriver om BMW Z8, er det kanskje i form av en prøvekjøring. Muskelbilen kommer nemlig til Norge neste år…

Publisert

I forkant av den internasjonale bilutstillingen i Tokyo i 1998, fikk vi nyss om at BMW skulle vise en konseptbil kalt BMW Z07, som skulle bringe videre arven fra roadsteren BMW 507 (Denne artikkelen 523">kan du lese her.

Under årets Detroit-utstilling bekreftet BMW at bilen skulle settes i produksjon, på grunn av bilens svært så positive mottagelse både i Detroit og i Tokyo. En komplett oversikt over DinSide’s on-line dekning av Detroit-showet 1987">finner du her, og artikkelen om BMW Z8 fra samme utstilling 2064">kan du lese her.

Ekslusiv

Z8 sitt forbilde, roadseteren 507, var en svært ekslusiv bil som bare ble laget i 252 eksemplarer. Så liten serie blir det nok ikke av Z8, men det er på det rene at bilen skal lages i et svært begrenset opplag, men allerede nå kan den norske BMW-importøren love at bilen kommer til Norge allerede neste år. Bilen skal produseres i München og Dingolfing i Tyskland, men med utstrakt bruk av deler fra for eksempel Norge.

Lett og råsterk fra Norge

I sin nye roadster har BMW tatt i bruk både aluminium og polyuretan for å få ned vekt og for å sikre at bilen blir så stiv som mulig. Blant annet er hele rammeverket i understellet og mesteparten av karosseriplatene laget av aluminium. Polyurethan er blant annet brukt i støtfangere og innvendige karosseriplater så som hjulbuer og lignende.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.