Nei, vi snakker verken om BMWs rimeligste SUV eller rimeligste firehjulstrekker.

Volvo-salget har åpnet
I dag er BMW X2 SDrive18i (forhjulstrekk) SUV-en som kom koster færrest tusenlapper (fra 404.600 kr.). Og i skrivende stund kan merkets 2-serie med firehjulstrekk (BMW 225xe Active Tourer) fås fra 384.000 kroner.
Ja takk, begge deler
Men ofte vil nordmenn ha i både pose og sekk - en SUV med firehjulstrekk. Det er mye derfor det vil bli interessant når merkets to minste SUV-er snart får sin nye ladbare hybridmotor, med navnet xDrive25e.
Først av disse, lanseres BMW X1 xDrive25e i mars. Startprisen på mellomklasse-SUV-en er fastsatt til 423.000 kroner, pluss frakt- og leveringskostnader. Importøren har åpnet for bestillinger i januar.

TEST: Nye X2 er først og fremst kul
BMW X2 xDrive25e kommer senere i år. Nøyaktig tidspunkt eller pris på denne er imidlertid ikke kommunisert av importøren ennå.
Fem mil rekkevidde
Den samlede effekten fra bensin- og elmotorene er på 220 hestekrefter, med til sammen et dreiemoment på 385 Nm (Newtonmeter). Fra null til hundre skal både X1 og X2 greie på under sju sekunder.
X1 xDrive25e har dessuten fått WLTP-godkjent den elektriske rekkevidden til over fem mil (52 kilometer), noe også X2-versjonen mest sannsynlig vil klare. Med en montert vegglader (3,7 kW) kan batteriet lades fra null til 80 prosent på under to og en halv time. Helt til hundre trengs det i underkant av én time til (se faktaboks).

Baner vei for ny Volvo
– BMW fortsetter offensiven med elektrifiseringen av hele modellporteføljen. I mars lanseres nye BMW X1 xDrive25e. Med en elektrisk rekkevidde på opptil 57 km (NEDC-korrigert, red. anm.), firehjulsdrift og tilhengerfeste, forventer vi at den blir en av segmentets mest populære modeller fremover, sier kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW Group Norge.
Spesifikasjoner
X1 xDrive25e | X2 xDrive25e | |
Motor: | 1,5 l, 3-sylindre | 1,5 l, 3-sylindre |
Samlet effekt: | 220 hk | 220 hk |
Samlet dreiemoment: | 385 Nm | 385 Nm |
Gir: | 6-trinn automat (Steptronic) | 6-trinn automat (Steptronic) |
Akselerasjon (0-100 km/t) | 6,9 sek | 6,8 sek |
Toppfart: | 193 km/t | 195 km/t |
Toppfart (elektrisk): | 135 km/t | 135 km/t |
Batteristørrelse: | 10 kWt | 10 kWt |
Ladehastighet (0-80%): | 2,4 t (vegglader, 3,7 kW) | 2,4 t (vegglader, 3,7 kW) |
Ladehastighet (0-100%): | 3,2 t (vegglader, 3,7 kW) | 3,2 t (vegglader, 3,7 kW) |
Elektrisk rekkevidde: | 52 km (WLTP) | - |
Bagasjerom: | 450 l | 450 l |
Hengerfeste: | 750 kg | 750 kg |
Kommer: | mars 2020 | 2020 |
Startpris: | 423.000 (eks. levering) | - |

Reserverer elbilen med Vipps
Vil bedre salget
I mangel av ladbare hybrider har de to minste X-ene lidd på et norsk marked der elektrifisering og ledning er viktigere enn i andre land.
Salget av BMW X1 har sunket i takt med at generasjonen har blitt eldre, mens BMW X2 var helt ny på markedet i 2018, uten at den ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken har solgt mer enn til sammen 588 eksemplarer fram til årsskiftet.
X1- og X2-salget
BMW X1 | BMW X2 | |
2019 | 735 | 276 |
2018 | 937 | 312 |
2017 | 1.267 | - |
2016 | 1.377 | - |
Med dabbende interesse rundt elbilen i3, og under ventetiden på den spennende helelektriske SUV-en iX3, kan BMW glede seg over to nye ladbare hybrider, som trolig vil få opp igjen salget i det minste SUV-segmentet.
Bilsalget 2019
# | Merke | Antall |
1. | VW | 18.949 |
2. | Tesla | 18.798 |
3. | Toyota | 14.885 |
4. | BMW | 10.330 |
Totalt | 142.381 |
