BMWs kupésuv prøvekjørt

BMW lanserer snart X6 i Norge og vi har testet den nye vogna i USA. Førsteinntrykket finner du her.

Publisert
Sist oppdatert

Greenville, South Carolina, USA (DinSide Motor): BMW har fra før X3 og X5 - biler mange kan se et lite behov for utover det å breie seg i nabolaget. Angående X6 kan man legge det som eventuelt var av rasjonelle argumenter på hylla, og forberede både bank og ektefelle på at nå skal det kjøpes inn en politisk ukorrekt og brautende vogn. Her er plass og praktiske egenskaper tonet ned og man sitter igjen med en bil som egner seg best til råkjøring og lange turer for to personer.

BMW kaller sine biler for noe annet enn resten av bransjen. X5 og X3 er SAVer (sports activity vehicle) og X6 er en SAC (sports activity coupé). Dermed er de jo stort sett først i disse klassene, siden resten av verden vanligvis forholder seg til SUV (sport utility vehicle) og SUC (sport utility coupé).

Derfor bør vi nevne at Land Rover regner sin Range Rover som en SUV, og de var på markedet i SUV-klassen rundt 30 år før BMW kom med X5, selv om X5 var verdens første SAV.

Mercedes har også eksperimentert med G-wagen som både kort og lang, tredørs og kabriolet. Det å blande inn andre konsepter i SUV-segmentet er dermed ikke direkte nytt.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer