Hvem husker ikke BMW 840i og 850i fra 1989? Biler som allerede har fått legendestatus. For akkurat ett år siden gjenoppsto BMWs 8-serie, da i kupé-utgave, og i høst kom kabrioleten, som vi nylig hadde på test.
Nå er enda en bil i 8-serien klar – en modell som nok blir den mest attraktive: Gran Coupé.

BMW-favoritter med viktige nyheter
- Her er sportslighet og luksus pakket inn i subtil eleganse med fire dører. Dette er bilen for dem som ønsker en dose ekstravagansa og kjøreglede, både i hverdagen og til de lengre kjøreturene, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge, i en pressemelding.
Det tredje familiemedlemmet i BMWs helt nye 8-serie er den eneste modellen i sitt segment som baserer seg på en to-dørs sportsbil. Med fire dører, lengre akselavstand og et større bagasjerom, blir modellserien dermed komplett.


Mer design, mer plass, mer luksus
8-serie Gran Coupé deler naturlig nok mye av designen med sine to søsken, men fra A-stolpen og bakover er det store forskjeller. Akselavstanden måler 3.023 mm, noe som er 201 mm lengre en kupé-modellen. Lengden har vokst med 231 mm og måler nå 5.082 mm, bredden har økt med 30 mm til 1.932 mm og høyden har økt med 61 mm til 1.407 mm. Det er verdt å merke seg at sporvidden fremme er den samme som på 8-serie Coupé og Cabriolet (1.627 mm), mens sporvidden bak har økt med 28 mm til 1.671 mm. Den er dermed bredest blant alle BMWs modeller.
Til tross for de økte dimensjonene, har ikke vekten økt med mer enn rundt 70 kg, mye takket være utstrakt bruk av lettvektsmaterialer.

De utvidede målene gjør at både proporsjoner og linjer skiller seg ut fra Coupé- og Cabriolet-modellene. Siden frontruten har en noe mer stående vinkel, er også taklinjen høyere. Sammen med den økte akselavstanden og bredden betyr det mer plass for både fører og passasjerer, ikke minst i baksetet. Dagslys i kupeen kan sikres med et panoramasoltak på hele 1,5 kvadratmeter.


Fakta BMW 8-serie Grand Coupé
Modell | Effekt | Dreiemoment | 0-100 km/t | Toppfart |
BMW 840i xDrive Gran Coupé | 340 hk | 500 Nm | 4,9 sek | 250 km/t |
BMW M850i xDrive Gran Coupé | 530 hk | 750 Nm | 3,9 sek | 250 km/t |
BMW 840d xDrive Gran Coupé | 320 hk | 680 Nm | 5,1 sek | 250 km/t |
Med to markante bakseter, er 8-serien det BMW velger å kalle en 4+1-seter. De ytre baksetene har samme utforming som sportssetene foran. Med god sidestøtte og integrerte hodestøtter skal den også kunne by på sportslig luksusfølelse for dem som er henvist til baksetet.
Bagasjerommet sluker 440 liter, som BMW eksemplifiserer at betyr plass nok til tre golfbagger (hvorfor skal alt måles i golfbagger, mon tro?).

3 motorvarianter – mer i vente
BMW 8-serie Gran Coupé lanseres først med tre motorvarianter: Én sekssylindret bensinmotor på 340 hk, én sekssylindret dieselmotor på 320 hk og én åttesylindret bensinmotor på hele 530 hk. Alle modellene har 8-trinns Steptronic-automatgir og xDrive-firehjulsdrift som standard.
BMW varsler at det kommer en versting, også: Litt seinere lanseres det som blir toppmodellen, BMW M8 Gran Coupé. Da snakker vi godt over 600 hester!

BMWs nye stasjonsvogn blir ladbar
Lanseres til høsten
Bilen skal stå klar i november, og norske BMW-forhandlere åpner for bestilling om kort tid. Da skal den ut å konkurrere mot for eksempel Mercedes-AMG GT, helt nye Audi S7 og RS7 og ikke minst Porsche Panamera, som må sies å være erkefienden i dette segmentet.
Les vår duell av Mercedes-AMG GT 63 S og Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Active Tourer her!
– Sammen med helt nye BMW X7 og den oppgraderte 7-serien, er den nye BMW 8-serien et tydelig eksempel på at BMWs pågående modelloffensiv gjelder i alle segmenter - også i de mest luksuriøse, avslutter Tegneby hos den norske BMW-importøren.
Priser BMW 8-serie Grand Coupé
Modell | Pris (fra) |
BMW 840i xDrive Gran Coupé | 1.261.100,- |
BMW M850i xDrive Gran Coupé | 1.758.400,- |
BMW 840d xDrive Gran Coupé | 1.271.500,- |
