Lanseres i sommer

BMWs nye, lille el-SUV

I juli ruller siste BMW i3 ut fra fabrikken i Leipzig. Omtrent samtidig lanseres iX1, som nå blir den minste og rimeligste elbilen fra BMW.

BMWs nye, lille el-SUV
Publisert
Sist oppdatert

I 2011, samtidig som den norske elbilprodusenten Think gikk konkurs og et år før de første eksemplarene av Teslas Model S rullet av samlebåndet, viste BMW prototypen av sin nye elbil. Navnet ble i3 og den gjorde ikke en gang et forsøk på å se normal ut. Den skulle vise vei inn i en elektrisk framtid.

Siden 2013 har i3 vært en av de mest populære elbilene i Norge. Den får ingen direkte etterfølger, men iX1 blir nå fabrikkens minste og rimeligste elbil. I vinter har lett kamuflerte utgaver av bilen blitt testet i snø, is og kuldegrader i Arjeplog nord i Sverige.

BILLIG ELLER?: Selv om iX1 blir BMWs minste og rimeligste elbil når den lanseres i sommer, blir den neppe billig. Vi tipper en startpris på nærmere 500 000 kroner. Foto: BMW
BILLIG ELLER?: Selv om iX1 blir BMWs minste og rimeligste elbil når den lanseres i sommer, blir den neppe billig. Vi tipper en startpris på nærmere 500 000 kroner. Foto: BMW Vis mer

Mer normal

iX1 lanseres i sommer, men på grunn av lange leveringstider må nok de som bestiller bilen da belage seg på å vente til neste år før de får bilen levert her hjemme. Det første som slår oss, er at dette er en langt mer «normal» bil enn det i3 var da den kom. iX1 har et tradisjonelt SUV-design, bakdører som åpner den «riktige» veien, et betydelig større bagasjerom og plass til tre i baksetet.

Går over 40 mil

Foreløpig er det ikke så mye rundt det tekniske som har lekket ut fra BMW. Det vi vet er at den får to elektriske motorer – én på forakselen og én på bakakselen. Det betyr firehjulstrekk med godt veigrep, god akselerasjon også på vinterføre og god stabilitet når kjøreforholdene blir som vanskeligst.

Akkurat slik som de to elektriske SUV-brødrene iX3 og iX har fått mye skryt for.

IKKE NORMAL: Siste BMW i3 ruller ut fra fabrikken i sommer - en bil som skulle vise veien inn i en elektrisk framtid da den kom i 2013 og derfor ikke var helt som andre biler. Foto: Rune Korsvoll
IKKE NORMAL: Siste BMW i3 ruller ut fra fabrikken i sommer - en bil som skulle vise veien inn i en elektrisk framtid da den kom i 2013 og derfor ikke var helt som andre biler. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Basert på data fra de foreløpige testene, vil bilen klare en rekkevidde på mellom 413 og 438 kilometer. Strømforbruket vil ifølge BMW ligge mellom 1,7 og 1,8 kWt per mil.

Hvor billig?

iX1 vil også få søsken med ladbart hybriddrivverk og vanlige forbrenningsmotorer. I Norge er det imidlertid den elektriske utgaven som kommer til å selge. Hvor «rimelig» den blir, er spennende å se. En BMW i3 har startet på rundt 320 000 kroner, mens en iX3 koster fra 600 000 kroner. Vi tipper at iX1 vil starte et sted mellom 400 000 og 500 000 kroner.

OGSÅ MINI: Også Mini kommer i ny elektrisk utgave om noen måneder. Det blir femte generasjon og framtiden er ren elektrisk. Foto Mini
OGSÅ MINI: Også Mini kommer i ny elektrisk utgave om noen måneder. Det blir femte generasjon og framtiden er ren elektrisk. Foto Mini Vis mer

Lang leveringstid

- Produksjonen av BMW iX1 begynner på senhøsten i år, men norske forhandlere vil åpne for bestilling i sommer. Da vil det også foreligge flere detaljer om bilen, lover Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

– Vi vet at det er stor interesse for vår neste elektriske modell og forventer derfor også svært stor pågang. Vi ønsker også å være tydelige på at slik verden ser ut akkurat nå, så vil levering skje først fra 2023, sier han.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer