I 2011, samtidig som den norske elbilprodusenten Think gikk konkurs og et år før de første eksemplarene av Teslas Model S rullet av samlebåndet, viste BMW prototypen av sin nye elbil. Navnet ble i3 og den gjorde ikke en gang et forsøk på å se normal ut. Den skulle vise vei inn i en elektrisk framtid.
Siden 2013 har i3 vært en av de mest populære elbilene i Norge. Den får ingen direkte etterfølger, men iX1 blir nå fabrikkens minste og rimeligste elbil. I vinter har lett kamuflerte utgaver av bilen blitt testet i snø, is og kuldegrader i Arjeplog nord i Sverige.
Mer normal
iX1 lanseres i sommer, men på grunn av lange leveringstider må nok de som bestiller bilen da belage seg på å vente til neste år før de får bilen levert her hjemme. Det første som slår oss, er at dette er en langt mer «normal» bil enn det i3 var da den kom. iX1 har et tradisjonelt SUV-design, bakdører som åpner den «riktige» veien, et betydelig større bagasjerom og plass til tre i baksetet.
Går over 40 mil
Foreløpig er det ikke så mye rundt det tekniske som har lekket ut fra BMW. Det vi vet er at den får to elektriske motorer – én på forakselen og én på bakakselen. Det betyr firehjulstrekk med godt veigrep, god akselerasjon også på vinterføre og god stabilitet når kjøreforholdene blir som vanskeligst.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger