Det er ikke første gang BMW lanserer en 8-serie. Forrige gang var i 1989 og den store coupéen hadde en relativt forsiktig karrière i ti år. Det nærmeste vi har kommet en gjenfødsel er den ladbare sportskupéen i8, som vi senest testet i oppgradert utgave i januar.
Men en ekte 8-serie? Rykter hadde svirret lenge og i fjor kunne vi annonsere at BMW gjorde det offisielt at det skulle komme en ny sportskupé med det navnet. Men bildene vi kunne vise var av et tidligere konsept - Gran Lusso Coupé.
I likhet med nevnte konsept, er det i anledning Concorso d'Eleganza Villa d'Este ved Como-sjøen i Italia at nye 8-serie vises.

Luksus-offensiv
BMW kaller den en studie, men legger umiddelbart til at det er en forsmak på 8-serie, som skal komme på markedet i 2018. Det dreier seg om et ledd i en storoffensiv mot kundene i de øverste sjiktene i luksusmarkedet, der det ofte går i Bentley, Aston Martin, Ferrari og lignende.
Ifølge BMWs designsjef, Adrian van Hooydonk, er designen ment å skulle forene fortid og fremtid. Den skal være øyeblikkelig gjenkjennbar som en BMW, men det er samtidig uttrykt nye design-idéer og nye utformingsmetoder er tatt i bruk.

Lite data foreløpig
Det er særlig på interiøret vi kan ane at det ikke er en produksjonsbil vi har med å gjøre, selv om teknologien som vises nok er tilnærmet den vi vil se på det endelige produktet. Når det gjelder det mekaniske, holder produsenten foreløpig kortene tett til brystet, og vi kan ikke presentere de tekniske dataene.
Det er imidlertid tydelig at det dreier seg om en større bil enn 8-serien fra 90-tallet og når den kommer i produksjon, vil den være basert på dagens 7-serie. Vi forventer en versjon med V12-motor - muligens med samme drivlinje som i den mektige M760Li xDrive, og denne gangen kommer det trolig også en fullblods M-versjon av bilen - en M8.

Muskelbil
Fete 21-tommers felger som på konseptbilen blir nok ikke standard, men vil visstnok bli å få som ekstrautstyr. De tradisjonelle nyrene i grillen er dratt langt ut i bredden og lavt plassert - over en svært fremtredende «leppe» i karbon. Hekken, med smale lykter strukket langt på sidene av bilen er muskuløst skulptert og har store trapesformede enderør som understreker sportslige ambisjoner for denne lekre GT-bilen.
Mer om 8-serie kommer når produksjonsbilen blir offisiell. Vi gleder oss allerede!
Les også:
- Sjekk ut BMW X2
- TEST: Ladbare BMW 330e - den er gjerrig, men har to ulemper
- Per Morten hentet sin BMW på fabrikken
Flere bilder:
Alle bilder: BMW