Bompengesatsene øker jevnt og trutt og uten at så mange får det med seg. Dette er ikke noe bomselskapene snakker veldig høyt om. Vi har sjekket prisen i bommene på tre typiske strekninger som folk i Oslo-, Bergen- og Trondheim-området kjører for å komme seg til fjells i høstferien.
Den desidert dyreste hytteveien er E6 oppover Gudbrandsdalen nordover fra Oslo. Her ligger hytteområdene tett i tett, med blant annet Sjusjøen, Hafjell og Kvitfjell.

18 nye bomprosjekter
Norges dyreste bomvei
Kjører du fra Sandvika utenfor Oslo til Otta og hjem igjen i en dieselbil, koster det deg nå 1052 kroner dersom du ikke har Autopass-avtale og bombrikke. Med bombrikke er prisen 721 kroner, ifølge Bompengekalkulator.no, som hevder å være den best oppdaterte i Norge.

Da vi sjekket prisen i bommene før høstferien for to år siden, var prisen i bommene 858 kroner uten brikke og 613 med brikke. Det betyr at prisen har økt med nesten 200 kroner for deg med dieselbil uten brikke på to år.
Også for alle med bombrikke har prisene økt, men bare med rundt 100 kroner. Kjører du bensinbil er økningen omtrent den samme. Du kan sjekke alle prisene i tabellen under.
Bergen mot strømmen
Fra Stjørdal utenfor Trondheim til Oppdal er kostnadene for å passere bommene en del lavere, men prisen tur-retur for en dieselbil uten bombrikke har økt fra 244 til 414 kroner.

Dette skjer med boten fra utlandet
Bare Bergen går mot strømmen. Her er det ifølge bompengekalkulatoren blitt billigere enn for to år siden for alle som skal kjøre til Geilo i høstferien - rundt 90 kroner for en bensin- eller dieselbil uten brikke.
Elbil øker mest
Heller ikke elbilene har sluppet unna prisøkningene i bommene. Prosentvis er det disse som har fått den største smellen. I høstferien for to år siden betalte en elbileier med bombrikke 97 kroner for turen til hytta i Gudbrandsdalen. I dag er prisen 272 kroner.
Enda verre er det fra Stjørdal til Oppdal. For to år siden var det gratis for elbiler, i dag koster det 147 kroner med brikke. Uten brikke er prisen den samme som for en bensinbil. Kjører du elbil er det med andre ord svært mye penger å spare på å skaffe seg en Autopass-avtale.

Fjerner bommer
Som en liten trøst til de som ofte kjører Gudbrandsdalen, er det planer for at to av de eksisterende bommene på E6 blir fjernet i løpet av høsten. Det gjelder blant annet bommen på strekningen forbi Gardermoen.
Lenger oppover i dalen vil det imidlertid bli enda dyrere. Prosjektet E6 Moelv - Lillehammer - Øyer, med blant annet ny bru over Mjøsa, er under planlegging. Her er det foreløpig få bommer, men etter hvert som de forskjellige strekningene blir ferdige kommer det nye.

Vil dra inn mer bompenger
Blir enda dyrere
Leder for strategi og bærekraft i Nye Veier, Arild Nygård, har tidligere bekreftet til Dinside at det ikke er noen endring i den bompengeproposisjonen som Stortinget har vedtatt:
- Vi planlegger fire nye bommer på d E6 nord for Moelv etter hvert som E6 bygges ut. Bommene blir plassert på Mjøsbrua, mellom Biri og Vingrom, mellom Øyresvika og Storhove og mellom Ensby og Øyer.
Så dyr er høstferien i bommene
Sandvika-Otta-retur (606 km) | ||
Med Autopass | Uten Autopass | |
Bensin | kr 710,- (600,-) | kr 1028,- (830,-) |
Diesel | kr 721,- (613,-) | kr 1052,- (858,-) |
Elbil | kr 272,- (97,-) | kr 884,- (738,-) |
Fyllingsdalen/Bergen-Geilo-retur (496 km) | ||
Med Autopass | Uten Autopass | |
Bensin | kr 299,- (378,-) | kr 430,- (522,-) |
Diesel | kr 309,- (386,-) | kr 454,- (542,-) |
Elbil | kr 138,- (177,-) | kr 326,- (442.-) |
Stjørdal-Oppdal-retur (296 km) | ||
Med Autopass | Uten Autopass | |
Bensin | kr 331,- (195,-) | kr 414,- (244,-) |
Diesel | kr 331,- (195,-) | kr 414,- (244,-) |
Elbil | kr 147,- (0,-) | kr 414,- (244,-) |
Kilde: Bompengekalkulator.no - 19. september 2023 og oktober 2021 i parentes.