De siste åra har statens inntekter fra bompenger økt kraftig. I fjor havnet 13 milliarder bom-kroner i statskassa. I år vil dette øke til over 16 milliarder. Nye bomprosjekter popper opp over hele landet – også nordover i landet. Blant annet har nye bypakker både i Bodø og Tromsø startet innkrevingen av bompenger.
Fortsatt er det imidlertid E6 nordover fra Oslo som skiller seg ut som den klart dyreste vinterferiestrekningen. Her ligger hytteområdene tett i tett. Sjusjøen, Hafjell, Kvitfjell og Gålå er bare noen av områdene der mange på Østlandet nå skal på ferie.

- Lett å jukse i bomringen
Vi har sjekket prisen du må betale i bommene på strekningen fra Sandvika utenfor Oslo til Otta i Gudbrandsdalen og hjem igjen. Kjører du en dieselbil koster det deg nå 1010 kroner bare i bompenger, dersom du ikke har Autopass-avtale med bombrikke, ifølge Bompengekalkulator.no.

Kjører du bensinbil slipper du unna med 986 kroner.
Må ha bombrikke
Med Autopass er prisen i underkant av 700 kroner. Det er med andre ord mye penger å spare på å skaffe seg bombrikke i frontruten- spesielt dersom du kjører elbil. Denne turen koster deg bare 259 kroner dersom du har Autopass-avtale, men hele 850 kroner uten. Skal du få elbil-rabatten i bommene, må du med andre ord ha en bombrikke.

– Skal bli mindre bompenger for folk flest
Prisen for elbiler har ellers også økt kraftig det siste året. Da vi sjekket prisene før sommeren i fjor kostet det 187 kroner for en elbil med bombrikke, mot nå altså 259.
Før 1. januar var prisen for en elbil maksimalt 50 prosent av det du måtte betale for en bensin- eller dieselbil. Nå kan bomselskapene ta opptil 70 prosent av prisen for en fossilbil, har regjeringen bestemt.
Billig i nord

Vi har også sjekket prisen på typiske vinterferie-steder for folk som bor i Bergen og Trondheim. Sammenliknet med Østlandet, er bompenge-belastningen betydelig mindre i disse områdene, med rundt 300 kroner tur-retur til de populære feriestedene Geilo og Oppdal.
Ellers ser vi at bompengene er i ferd med å få betydning også nordover i Norge. Tromsø har til nå hatt en egen avgift på bensin og diesel for å slippe bompenger. Fra 1. januar startet innkrevingen av bompenger for bypakke Tromsø, noe som gjør at ferieturen til Riksgränsen i Sverige nå koster rundt en hundrelapp. Riktignok ingen stor sum sammenliknet med det bilistene på Østlandet må betale.

Slik kan bommen skrotes
Blir enda dyrere
Synes du det er dyrt å kjøre i Gudbrandsdalen nå, er det liten trøst å hente for alle som har dette som feriefavoritt. Det skal bli enda dyrere. Prosjektet E6 Moelv-Lillehammer-Øyer, med blant annet ny bru over Mjøsa, er under planlegging. Her er det foreløpig ingen bommer, men etter hvert som de forskjellige strekningene blir ferdige.
Leder for strategi og bærekraft i Nye Veier, Arild Nygård, bekrefter til Dinside at det ikke er noen endring i den bompenge-proposisjonen som Stortinget har vedtatt:
- Vi planlegger fire nye bommer på E6 nord for Moelv etter hvert som E6 bygges ut. Bommene blir plassert på Mjøsbrua, mellom Biri og Vingrom, mellom Øyresvika og Storhove og mellom Ensby og Øyer, forklarte Nygård.
Dette kan gi enda et par hundrelapper i bompenger på denne strekningen.