Det er betalt 909 millioner kroner i bompenger fra utgangen av september i fjor til utgangen av september i år, ifølge tall fra det regionale bomselskapet Ferde, som Stavanger Aftenblad gjengir.
Inntektene det første året med de nye bommene ligger 735 millioner kroner under prognosene Stortinget la til grunn da bompengepakken ble vedtatt.

Bomstasjonene kan forsvinne. Gir grønt lys for GPS-måling
Tallene viser at regionen klarer å holde seg under nullvekstmålet, det vil si at biltrafikken ikke øker, når man ser året under ett. Det til tross for at det var en trafikkvekst i september.
Samtidig er trafikken i rushtiden økende, til tross for at det er innført rushtidsavgift.
Til sammen er planen å hente inn 25,2 milliarder kroner i bompenger i løpet av 15 år. Sammen med statlige midler og momsrefusjon skal dette finansiere en bymiljøpakke som inneholder både veiutbygging og tiltak for kollektivtrafikk, sykkel- og gangveier.
Også mindre enn ventet i Oslo
Tidligere denne måneden varslet også Fjellinjen at det ligger an til at de kan få inn 400 millioner mindre i bompengeinntekter enn ventet.
– Slik det ser ut nå så blir bompengebidraget nærmere 400 millioner lavere, utalte finansdirektør og fungerende administrerende direktør Magne Liestøl Larsen i bompengeselskapet Fjellinjen, som er eid av Oslo og Akershus, til NTB.

Hytteturen koster 680 kroner i bompenger!
Tall fra Fjellinjen viser at det er like mye trafikk i år som i fjor, men at inntektene har falt fordi antallet fritakspasseringer har økt kraftig etter innføringen av nye bomstasjoner og takster 1. juni.
Bompengene skulle bidra til å finansiere utbygging av kollektivsatsing og veiutbygging, men fallet i inntekter kan føre til at man må se nærmere på hvilke prosjekter som eventuelt må justeres.
