Har økt kraftig

Bompengene har eksplodert

Bompengebelastningen for de som bruker bil for å komme seg til jobb, er firedoblet på noen år. Bompenger til jobb er nå en utgift i nesten halvparten av husholdningene.

11 MILLIARDER: Statens inntekter fra bompengene økte til 11 milliarder kroner i 2019, viser den nye rapporten fra TØI. Foto: Rune Korsvoll
11 MILLIARDER: Statens inntekter fra bompengene økte til 11 milliarder kroner i 2019, viser den nye rapporten fra TØI. Foto: Rune Korsvoll Vis mer
Publisert

Det er en ny rapport fra Transportøkonomisk institutt (TØI) som viser dette. Forskerne har sett på takster, takstregler og utbredelsen av bomstasjoner i Norge for perioden 2005 til 2019.

For alle som er avhengig av å bruke bil til jobb eller til fritidsreiser, bekrefter rapporten noe som mange bileiere allerede har kjent på lommeboka.

Forskerne har fokusert primært på de fire store byområdene Oslo, Bergen, Trondheim og Nord-Jæren (området rundt Stavanger). Dataene viser at takstene har økt, flere bomstasjoner er blitt etablert, og rushtidsavgift, med tidsdifferensierte takster som er høyere i rushtid, er blitt innført.

11 milliarder kroner

Rapporten, som TØI har laget på oppdrag fra Statens vegvesen, viser at de årlige bompengeinntektene i Norge har økt fra rundt 3 milliarder kroner i 2005 til rundt 11 milliarder i 2018. De utgjør nå 18-19 prosent av de totale inntekter fra bilrelaterte skatter og avgifter. TØIs beregninger viser at en som bruker diesel- eller bensinbil til jobb, har fått mer enn en firedobling i utgifter til bompenger fra 4,4 kroner i 2005 til 19,8 kroner i 2019 i snitt.

HALVPARTEN MÅ BETALE: 44 prosent av husholdningene har minst en person som må betale bompenger for å komme seg til jobb. Foto: Rune Korsvoll
HALVPARTEN MÅ BETALE: 44 prosent av husholdningene har minst en person som må betale bompenger for å komme seg til jobb. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Kraftig økning

Bompengeinnkreving er en flat beskatning som en må betale uavhengig av inntekt. Andelen husholdninger hvor minst en person må betale bompenger for å komme seg til jobb har også økt kraftig. I 2005 var det 28 prosent som måtte betale bompenger, mens det i 2019 var hele 44 prosent.

Bompenger har vært et viktig virkemiddel i Norge, både for å skaffe øremerket finansiering til infrastrukturprosjekter, men også for å regulere trafikk. Forskerne bak rapporten slår fast at dette blant annet ser ut til å ha fungert når det gjelder den politiske målsettingen om å elektrifisere bilparken.

Fritaket for elbiler

«Frem til 2018 hadde elbilene fullt fritak fra betaling gjennom bomringen. De siste fire årene har elbil-fritaket blitt justert til delvis betaling. Praksisen med fritak for bompassering med elbil ser ut til å bli en motivator for pendlere til å kjøpe elbil. Det kan forklare at andelen elbiler er høyere i byene, der også andelen bomringer er høy», skriver forskerne bak rapporten, Øystein Sand, Bjørn Gjerde Johansen, Askil Harkjerr Halse og Svein Ola Sæter.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer